fredag 27. november 2020 11:02

Ny Storebælts-rabat er et bureaukratisk mareridt og på kant med EU-lovgivningen

Selvom det er lykkedes ITD at få fjernet kravet om et kontrolgebyr på 6,5 procent per overkørsel for visse køretøjer, er A/S Storebælts nye rabatordning fortsat et bureaukratisk mareridt og på kant med EU-lovgivningen, mener ITD.

Foto: iStock

 

A/S Storebælt ændrer per 1. januar 2021 sin rabatordning til erhvervskunder. Fra at være en ensartet mængderabat omlægges rabatten i en mere grøn retning, hvor køretøjet som minimum skal opfylde Euronorm 6 eller være en el- eller brintbil for at kvalificere sig til rabat. Men det er ikke alle disse køretøjer, der kan få den fulde rabat, da man planlægger at opkræve et kontrolgebyr for ægtheden af anerkendte dokumenter.

 

Efter pres fra ITD har A/S Storebælt ændret deres oprindelige forslag til kontrolgebyr, så der ikke længere skal opkræves et gebyr på 6,5 procent af listeprisen per passage for køretøjer, der er indregistreret i et land, hvor A/S Storebælt ikke kan foretage validering i det pågældende lands motorregister. Det svarede til en halvering af rabatten. I stedet vil A/S Storebælt opkræve et engangsgebyr på 600 danske kroner for disse køretøjer, men det er fortsat en urimelig forskelsbehandling og på kant med EU-lovgivningen, mener ITD.

 

- Vi forstår godt, at man skal dokumentere, at det enkelte køretøj har den krævede Euronorm, men vi stiller os tvivlende overfor, at der skulle være en saglig begrundelse for en ekstra validering af de dokumenter, der indsendes. Det er jo dokumenter, som allerede kendes og accepteres på EU-plan, som fx registreringsdokumenter eller CoC-dokumenter (EF-overensstemmelseserklæring). Der er altså tale om almindeligt anerkendte og accepterede dokumenter, som der ikke er grund til at tvivle på gyldigheden af, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

ITD har kontaktet både A/S Storebælt og Sund & Bælt Holding A/S om rabatten og overvejer at bede EU-Kommissionen vurdere gebyrets lovlighed, hvis ikke ordningen bliver ændret og sikrer lige konkurrencevilkår. Det vil samtidig være oplagt at koordinere rabatten med øvrige miljøbestemmelser på området, så fx de vognmænd, der har investeret i køretøjer, der opfylder alle krav til miljøzoner i danske byer, også er berettiget til Storebæltsrabat.

 

- A/S Storebælt må ændre den påtænkte ordning. Og det haster, da vi nærmer os 1. januar 2021 med hastige skridt. Og det gælder både gebyropkrævningen, og hvordan man rent praktisk håndterer den. Det er kort sagt en ommer, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >