mandag 25. maj 2020 20:12

Nyt banebrydende brintprojekt kan være CO2-løsningen for lastbilerne

Et visionært samarbejde mellem blandt andet DSV, Ørsted, Mærsk, DFDS, SAS og Københavns Lufthavn kan betyde, at lastbiler inden for det næste årti kan blive forsynet med flydende grøn brint fra en fabrik ved København. Det kan være løsningen på den tunge vejtransports CO2-udfordring, siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.

En række danske erhvervsgiganter er gået sammen i et visionært samarbejde om at omdanne grøn vindenergi til brændstof, der kan hældes på tanken på blandt andet lastbiler. På en fabrik i København skal det lykkes at lave brint i storskala, som kan danne drivmiddel for en række sektorer, hvor den tunge vejtransport er blandt.

 

- Tung vejtransport har indtil nu været svær at omstille til helt CO2-neutral transport. Derfor er der grund til at rose de implicerede virksomheder for at gå foran og satse storstilet på at omdanne vind til brændstof, der kan hældes direkte i tanken. Det kan være den løsning, vi har sukket efter i årevis, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, der repræsenterer nogle af de største aktører inden for vejgodssektoren heriblandt DSV.

 

I sidste uge offentliggjorde regeringens sin første klimahandlingsplan, hvor det blev anerkendt, at den tunge vejtransport er udfordret, og at der derfor er behov for forskning i blandt andet teknologi, der kan omdanne grøn vindenergi til drivmidler, der kan hældes på tanken. Teknologien er kendt som Power-to-X (PtX) og kan blive et gennembrud.

 

- Den tunge vejtransport har brug for et reelt alternativ, der kan drive lastbilerne på en klimavenlig måde og nemt implementeres. PtX kan være netop den løsning, vi har ledt efter, og jeg glæder mig meget til at følge udviklingen og byggeriet af den nye fabrik. De implicerede selskaber skal have stor ros for deres satsning, som kan være et kæmpe globalt gennembrud for klimavenlige drivmidler til vejsektoren, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >