mandag 25. maj 2020 20:12

Nyt banebrydende brintprojekt kan være CO2-løsningen for lastbilerne

Et visionært samarbejde mellem blandt andet DSV, Ørsted, Mærsk, DFDS, SAS og Københavns Lufthavn kan betyde, at lastbiler inden for det næste årti kan blive forsynet med flydende grøn brint fra en fabrik ved København. Det kan være løsningen på den tunge vejtransports CO2-udfordring, siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.

En række danske erhvervsgiganter er gået sammen i et visionært samarbejde om at omdanne grøn vindenergi til brændstof, der kan hældes på tanken på blandt andet lastbiler. På en fabrik i København skal det lykkes at lave brint i storskala, som kan danne drivmiddel for en række sektorer, hvor den tunge vejtransport er blandt.

 

- Tung vejtransport har indtil nu været svær at omstille til helt CO2-neutral transport. Derfor er der grund til at rose de implicerede virksomheder for at gå foran og satse storstilet på at omdanne vind til brændstof, der kan hældes direkte i tanken. Det kan være den løsning, vi har sukket efter i årevis, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, der repræsenterer nogle af de største aktører inden for vejgodssektoren heriblandt DSV.

 

I sidste uge offentliggjorde regeringens sin første klimahandlingsplan, hvor det blev anerkendt, at den tunge vejtransport er udfordret, og at der derfor er behov for forskning i blandt andet teknologi, der kan omdanne grøn vindenergi til drivmidler, der kan hældes på tanken. Teknologien er kendt som Power-to-X (PtX) og kan blive et gennembrud.

 

- Den tunge vejtransport har brug for et reelt alternativ, der kan drive lastbilerne på en klimavenlig måde og nemt implementeres. PtX kan være netop den løsning, vi har ledt efter, og jeg glæder mig meget til at følge udviklingen og byggeriet af den nye fabrik. De implicerede selskaber skal have stor ros for deres satsning, som kan være et kæmpe globalt gennembrud for klimavenlige drivmidler til vejsektoren, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >