Nyt banebrydende brintprojekt kan være CO2-løsningen for lastbilerne
Copyright: Colourbox.dk
En række danske erhvervsgiganter er gået sammen i et visionært samarbejde om at omdanne grøn vindenergi til brændstof, der kan hældes på tanken på blandt andet lastbiler. På en fabrik i København skal det lykkes at lave brint i storskala, som kan danne drivmiddel for en række sektorer, hvor den tunge vejtransport er blandt.
- Tung vejtransport har indtil nu været svær at omstille til helt CO2-neutral transport. Derfor er der grund til at rose de implicerede virksomheder for at gå foran og satse storstilet på at omdanne vind til brændstof, der kan hældes direkte i tanken. Det kan være den løsning, vi har sukket efter i årevis, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, der repræsenterer nogle af de største aktører inden for vejgodssektoren heriblandt DSV.
I sidste uge offentliggjorde regeringens sin første klimahandlingsplan, hvor det blev anerkendt, at den tunge vejtransport er udfordret, og at der derfor er behov for forskning i blandt andet teknologi, der kan omdanne grøn vindenergi til drivmidler, der kan hældes på tanken. Teknologien er kendt som Power-to-X (PtX) og kan blive et gennembrud.
- Den tunge vejtransport har brug for et reelt alternativ, der kan drive lastbilerne på en klimavenlig måde og nemt implementeres. PtX kan være netop den løsning, vi har ledt efter, og jeg glæder mig meget til at følge udviklingen og byggeriet af den nye fabrik. De implicerede selskaber skal have stor ros for deres satsning, som kan være et kæmpe globalt gennembrud for klimavenlige drivmidler til vejsektoren, siger Carina Christensen.