onsdag 11. november 2020 09:11

Pakkeafgift gør alle danskere fattigere

En pakkeafgift på alle pakkeforsendelser vil skade dansk erhvervsliv og skævvride pakkemarkedet. Politikerne må tage andre værktøjer i brug for at redde deres underskudsgivende PostNord, mener ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Foto: Shutterstock

 

Af et fortroligt oplæg til en ny politisk aftale på postområdet, som Berlingske Tidende er kommet i besiddelse af og i dag beskriver, fremgår det, at transport- og boligminister Benny Engelbrecht lægger op til en ny afgift på forsendelser af pakker. Provenuet fra den nye skat skal holde hånden under det statsejede og underskudsgivende PostNords fortsatte drift på det danske marked.

 

- Regeringen er åbenbart villig til at gøre danskerne fattigere i et forsøg på at redde en statsejet aktørs operationer. Regeringen har haft halvandet år til at komme med forslag til, hvordan man kan sikre fortsat befordringspligt af breve, og resultatet er noget så fantasiløst som endnu en skat, der hæmmer aktiviteten i det danske samfund. Det er den helt forkerte vej at gå i en tid, hvor dansk erhvervsliv kæmper med effekterne af corona, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

 

ITD repræsenterer en lang række virksomheder, der er i direkte konkurrence med PostNord-koncernen ikke mindst på pakkeområdet, hvor det statsejede PostNord Logistics er under anklage for at modtage uretmæssig statsstøtte til sin drift.

 

- Vi har brug for en postaftale, der sikrer fair og lige konkurrencevilkår uden, at alle danskere skal opkræves en PostNord-skat. Vi har fra ITD’s side fremlagt flere forslag til, hvordan det frie marked kan sikre udbringning af breve og pakker, og private aktører har meldt sig klar til at løfte opgaven. Det er den vej, vi skal i stedet for at opfinde en ny PostNord-skat, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >