onsdag 11. november 2020 09:11

Pakkeafgift gør alle danskere fattigere

En pakkeafgift på alle pakkeforsendelser vil skade dansk erhvervsliv og skævvride pakkemarkedet. Politikerne må tage andre værktøjer i brug for at redde deres underskudsgivende PostNord, mener ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Foto: Shutterstock

 

Af et fortroligt oplæg til en ny politisk aftale på postområdet, som Berlingske Tidende er kommet i besiddelse af og i dag beskriver, fremgår det, at transport- og boligminister Benny Engelbrecht lægger op til en ny afgift på forsendelser af pakker. Provenuet fra den nye skat skal holde hånden under det statsejede og underskudsgivende PostNords fortsatte drift på det danske marked.

 

- Regeringen er åbenbart villig til at gøre danskerne fattigere i et forsøg på at redde en statsejet aktørs operationer. Regeringen har haft halvandet år til at komme med forslag til, hvordan man kan sikre fortsat befordringspligt af breve, og resultatet er noget så fantasiløst som endnu en skat, der hæmmer aktiviteten i det danske samfund. Det er den helt forkerte vej at gå i en tid, hvor dansk erhvervsliv kæmper med effekterne af corona, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

 

ITD repræsenterer en lang række virksomheder, der er i direkte konkurrence med PostNord-koncernen ikke mindst på pakkeområdet, hvor det statsejede PostNord Logistics er under anklage for at modtage uretmæssig statsstøtte til sin drift.

 

- Vi har brug for en postaftale, der sikrer fair og lige konkurrencevilkår uden, at alle danskere skal opkræves en PostNord-skat. Vi har fra ITD’s side fremlagt flere forslag til, hvordan det frie marked kan sikre udbringning af breve og pakker, og private aktører har meldt sig klar til at løfte opgaven. Det er den vej, vi skal i stedet for at opfinde en ny PostNord-skat, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >