fredag 27. marts 2020 10:50

Regeringen forlænger lempelse af køre- og hviletidsregler – og inkluderer de internationale transporter

Som følge af coronavirussen har regeringen forlænget lempelsen af køre- og hviletidsreglerne frem til den 11. april 2020 for at understøtte forsyningssikkerheden. De internationale transporter er nu også omfattet af lempelserne.

For at understøtte forsyningssikkerheden har transportminister Benny Engelbrecht (S) midlertidigt valgt at forlænge lempelserne af køre- og hviletidsreglerne. Hidtil har dispensationen kun været gældende for national transport, men det er nu udvidet til også at omfatte international transport.

 

Der er tale om en forlængelse af den midlertidige dispensation fra artikel 8, stk. 6, i køre- og hviletidsforordningen vedrørende forordningens krav om det regulære hvil på 45 timer og det reducerede hvil på 24 timer, jævnfør forordningens artikel 14, stk. 2. Frem til den 11. april 2020 dispenseres køre- og hviletidsbestemmelsen altså, og dispensationen gælder både nationale og internationale transporter.

 

Det er vigtigt at understrege, at dispensationen kun gælder det regulære ugehvil på mindst 45 timer og det reducerede ugehvil på mindst 24 timer. Reglerne for køretid, pauser og daglig hviletid er stadig gældende.

 

- I ITD hilser vi det velkomment, at lempelsen af køre- og hviletidsbestemmelserne forlænges i denne helt særlige situation, og at de internationale transporter også omfattes. Vi står i en vanskelig situation i Danmark og resten af Europa, og de midlertidige lempelser styrker fleksibiliteten i opgavevaretagelsen i transporterhvervet og sikrer en større risikodækning i forhold til forsyningssikkerheden, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 26. november 2024

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48

I denne uge protesterer franske landmandsforeninger endnu engang.

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48 >
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe for mindre overseelser og menneskelige fejl, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >