fredag 13. marts 2020 16:30

Regeringen lemper køre- og hviletidsregler for at sikre forsyningssikkerheden

Som følge af coronavirussen lemper regeringen nu flere regler på transportområdet for at understøtte forsyningssikkerheden. ITD hilser lempelserne velkommen.

For at understøtte forsyningssikkerheden lemper transportminister Benny Engelbrecht (S) midlertidigt flere regler på transportområdet.

 

Der iværksættes nu en midlertidig dispensation på 10 dage fra artikel 8, stk. 6, i køre- og hviletidsforordningen vedrørende forordningens krav om det regulære hvil på 45 timer og det reducerede hvil på 24 timer, jf. forordningens artikel 14, stk. 2. I de næste 10 dage dispenseres kørehviletidsbestemmelsen altså, og dispensationen gælder al national kørsel. Reglen håndhæves ikke fra nu og de kommende 10 dage.

 

- I ITD hilser vi det velkomment, at kørehviletidsbestemmelserne lempes i denne helt særlige situation. Det styrker fleksibiliteten i opgavevaretagelsen i transporterhvervet og sikrer en større risikodækning i forhold til forsyningssikkerheden, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.  

 

Transport- og Boligministeriet er samtidig i gang med hurtigst muligt at udarbejde bekendtgørelser, som sikrer, at håndhævelsen af nedenstående regler kan sættes i midlertidig bero:

Man forlænger nu gyldigheden for en række chaufførkørekort og beviser, der ellers stod til at udløbe i marts eller april måned 2020, herunder kørekort til bus- og lastbilchauffører, chaufføruddannelsesbeviser, tachografkort, ADR-beviser, sikkerhedsrådgivere for farligt gods, truckcertifikater og krancertifikater.

 

- Det har skabt stor usikkerhed hos mange, at de ikke vidste, om de kunne få fornyet deres chaufførkørekort og beviser i den aktuelle situation og dermed fortsætte deres arbejde i den aktuelle situation. Den usikkerhed er nu væk, og det hilser vi velkommen, siger Carina Christensen

 

Endelig lempes godskørselslovens § 6 a, stk. 1, vedrørende forbud mod, at en virksomhed, som er indehaver af en godskørselstilladelse, kan udlåne chauffører til andre tilladelsesindehavere eller selv låne chauffører fra andre tilladelsesindehavere.

 

- Vi kan få brug for, at virksomheder kan låne chauffører fra andre virksomheder, hvis deres chaufførhold for eksempel rammes hårdt af sygdom. Vi hilser også denne fleksibilitet og mulighed velkommen, siger Carina Christensen.

 

Læs mere her:

https://trm.dk/nyheder/2020/akutte-initiativer-til-sikring-af-vareforsyning/

 

 

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >