onsdag 20. maj 2020 14:51

Regeringens klimaudspil lover godt for videre indsats på vejområdet

Regeringen har i dag præsenteret første del af dens klimahandlingsplan, hvor et fokusområde er udvikling af ny teknologi, der kan fremme den grønne omstilling også inden for sektorer, der er svære at få direkte over på grøn energi. Det er den rigtige vej, mener ITD, der i sin egen klimaplan kommer med en række forslag til, hvordan vejgodstransporten kan blive mere klimavenlig.

Foto: Karl Johaentges LOOK Ritzau Scanpix

 

Regeringen har i dag, onsdag den 20. maj, præsenteret første del af klimahandlingsplanen som oplæg til de kommende klimaforhandlinger. Vejgodstransporten er klar til at bidrage til CO2-reduktionsmålet på 70 procent, og det er godt at se, at regeringen har indtænkt den tunge transport i sine planer.

 

Regeringen vil blandt andet støtte storskala brintproduktion og udvikling af Power-to-X (PtX)-teknologier, der kan spille en vigtig rolle i den grønne omstilling ved at erstatte fossile brændstoffer fra de sektorer, som kan være svære at få direkte over på grøn strøm såsom tung transport og industri. PtX kan eksempelvis udnytte vindenergi til at danne brint, der vil kunne tankes på lastbiler.

 

- Der er grund til at rose, at regeringen har valgt at fokusere på at fremme klimavenlige løsninger i stedet for at straffe sig frem med stadig flere afgifter. Det er en god fremgangsmåde, som sikrer, vi får gjort det langt mere attraktivt at investere i de klimavenlige løsninger, der skal være med til at få os i mål, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

 

ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. For at indfri målene for den grønne omstilling har ITD udarbejdet sin egen klimaplan ”Dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid”.

 

Et af klimaplanens elementer er ambitionen om, at Danmark og dansk vejgodstransport i år 2030 skal være internationalt kendt inden for anvendelse og udvikling af ny grøn teknologi, herunder innovative grønne løsninger inden for transport og logistik.

 

- Det er en stor, men absolut ikke umulig opgave at omstille den tunge vejgodstransport. Transport- og logistikerhvervet står klar til at yde sit bidrag til en grønnere og mere bæredygtig fremtid på en gennemtænkt måde med respekt for branchens konkurrenceevne. Regeringens positive fokus på udvikling af nye teknologier og løsninger flugter godt med det, siger Carina Christensen.

 

Fakta-ark med første del af regeringens klimahandlingsplan

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >