mandag 21. september 2020 08:32

Regeringens tøven med infrastrukturplan koster dyrt

Ny opgørelse fra Vejdirektoratet fastslår, at vi på hverdage spilder 360.000 timer i trafikken. Det svarer til næsten 10.000 års spildtid og et samfundsøkonomisk tab på 26 milliarder kroner hvert år. Det er på høje tid, at politikerne får sat gang i forhandlingerne om en infrastrukturplan, der kan afhjælpe problemerne, der hvor de er størst, mener ITD.

Foto: iStock

 

Trafikken på statsvejene snegler sig af sted som aldrig før. Det viser en ny opgørelse fra Vejdirektoratet, som fastslår, at vi på hverdage spilder 360.000 timer i trafikken. Det er ikke bare spild af tid, men også samfundsøkonomisk dyrt. Det samfundsøkonomiske tab forbundet med den meget kø løber op i 26 milliarder kroner hvert år. Og mens vi sidder fast, udleder vi en masse unødvendig CO2. Det er på ingen måde holdbart, mener ITD, der efterlyser færre ord og mere handling fra politisk hold.

 

- Både den daværende VLAK-regering og Socialdemokratiet havde forud for valget i 2019 præsenteret sine infrastrukturplaner. Med de to udspil lå det lige til højrebenet, at man kort efter valget kunne sætte sig sammen og flette de to planer sammen i et bredt forlig. Men siden folketingsvalget har diskussionen nærmest stået stille. Og det nøl har kostet yderligere spildtid og tab for samfundet, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

 

Regeringen har undskyldt sig med, at de ønsker, at infrastrukturplanen skal afvente klimaforhandlingerne. Men det er et skidt argument, der kun gør problemerne på vejene større, mens man venter, mener ITD:

 

- Klima og infrastruktur spiller uundgåeligt sammen, men det er jo ikke sådan, at man ikke kan gøre noget på det ene område uden først at have gjort noget på det andet. For hver dag, vi venter med at få sat gang i infrastrukturprojekterne, stiger trængslen. Vi kommer længere væk fra 70 procents reduktionsmålsætningen i 2030. En målsætning som vi i ITD, som repræsentant for 700 danske virksomheder med mere end 23.000 ansatte bakker fuldt op om, at vi i fællesskab skal indfri, siger Henriette Kjær.

 

ITD opfordrer derfor transportministeren til snarest at indkalde til forhandlinger og med udgangspunkt i de allerede eksisterende udspil få lavet den langsigtede plan for infrastrukturen, som kan afhjælpe den stigende og stadig dyrere trængsel på vejene.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >