onsdag 01. juli 2020 16:05

Regningen for PostNord stiger og stiger

Staten sender endnu en gang 112 millioner af skatteborgernes kroner afsted til den samspilsramte PostNord koncern. Det er dyrt at lægge befordringspligten i hænderne på PostNord, som er ved at få sin regnskabspraksis undersøgt af Rigsrevisionen. Derfor er det på høje tid at finde en anden og mere holdbar løsning, mener ITD.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

 

Statens ejerskab af PostNord-koncernen koster endnu engang skatteyderne penge. Denne gange har Transportministeren udskrevet endnu en regning på 112 millioner skattekroner som betaling til PostNord for også at stå for befordringspligten for andet halvår af 2020.

 

Ekstraregningen kommer som supplement til den aftale, partierne indgik kort før jul 2019 om at forlænge statens aftale med PostNord om befordringspligten frem til den 30. juni 2020. Dermed har PostNord samlet set sikret sig næsten en kvart milliard kroner ud over portoindtægterne for udbringning af breve i 2020 uden at skulle konkurrere med andre aktører.

 

- Jo længere tid, der går, før vi får en holdbar og ny løsning på postområdet, des dyrere er det for de danske skatteydere. Derfor er det er på høje tid, at vi får en holdbar løsning på plads, hvor private aktører får mulighed for at komme på banen, og vi undgår muligheden for urimelig statsstøtte og krydssubsidiering af midler til unfair konkurrence med private virksomheder på stykgodsmarkedet, siger ITD's administrerende direktør, Carina Christensen, med henvisning til igangværende retssager og Rigsrevisionens undersøgelse af PostNords regnskabspraksis.

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >