onsdag 01. juli 2020 16:05

Regningen for PostNord stiger og stiger

Staten sender endnu en gang 112 millioner af skatteborgernes kroner afsted til den samspilsramte PostNord koncern. Det er dyrt at lægge befordringspligten i hænderne på PostNord, som er ved at få sin regnskabspraksis undersøgt af Rigsrevisionen. Derfor er det på høje tid at finde en anden og mere holdbar løsning, mener ITD.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

 

Statens ejerskab af PostNord-koncernen koster endnu engang skatteyderne penge. Denne gange har Transportministeren udskrevet endnu en regning på 112 millioner skattekroner som betaling til PostNord for også at stå for befordringspligten for andet halvår af 2020.

 

Ekstraregningen kommer som supplement til den aftale, partierne indgik kort før jul 2019 om at forlænge statens aftale med PostNord om befordringspligten frem til den 30. juni 2020. Dermed har PostNord samlet set sikret sig næsten en kvart milliard kroner ud over portoindtægterne for udbringning af breve i 2020 uden at skulle konkurrere med andre aktører.

 

- Jo længere tid, der går, før vi får en holdbar og ny løsning på postområdet, des dyrere er det for de danske skatteydere. Derfor er det er på høje tid, at vi får en holdbar løsning på plads, hvor private aktører får mulighed for at komme på banen, og vi undgår muligheden for urimelig statsstøtte og krydssubsidiering af midler til unfair konkurrence med private virksomheder på stykgodsmarkedet, siger ITD's administrerende direktør, Carina Christensen, med henvisning til igangværende retssager og Rigsrevisionens undersøgelse af PostNords regnskabspraksis.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >