fredag 06. november 2020 11:34

Restriktioner for chauffører og transport-arbejdere kan medføre kritisk forsynings-situation

Transportbranchen kan ikke opretholde forsyningssikkerheden, hvis chauffører og transportarbejdere ikke bliver undtaget restriktioner i deres bevægelsesmuligheder. Transportbranchen er kritisk infrastruktur og kan kun løfte opgaven med at sikre forsyninger til samfundet, hvis der er bevægelsesfrihed.

Foto: Shutterstock

 

- Der er behov for helt klare retningslinjer for branchen. De regler, der nu er udsendt fra myndighederne, er uklare og skaber forvirring. Vi ønsker, at de Corona-anbefalinger, der var gældende under første bølge af Corona-pandemien, igen bliver gældende. Dog med den tilføjelse at det skal være obligatorisk at bære mundbind for chaufførerne. Transporterhvervet er at betragte som en samfundskritisk funktion, hvilket retningslinjerne skal afspejle, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Meldingen kommer i forlængelse af de restriktioner, der er meldt ud for godstransport i forbindelse med nedlukningen af syv nordjyske kommuner. Af restriktionerne fremgår det blandt andet, at chauffører og transportarbejdere bosiddende i kommunerne ikke er at betragte som en kritisk funktion, men det er en fejl.

 

- Man har på EU-plan aftalt, at godstransport skal betragtes som kritisk infrastruktur over alt i Europa. Transport af varer er i sagens natur afhængig af, at aktørerne kan bevæge sig på tværs af kommunegrænser og regioner, og derfor er det bekymrende, at regeringen nu har lavet et nybrud og pålægger restriktioner for chauffører og transportarbejdere, der er bosiddende et specifikt område. Det kan sætte hele den logistiske forsyningskæde i fare ikke bare i Nordjylland, men overalt, siger Henriette Kjær.

 

Hun peger på, at mange chauffører og transportarbejdere bestrider specialiserede funktioner, som der i forvejen er mangel på, og som derfor ikke lige kan erstattes.

 

Hun understreger samtidig, at branchen igennem længere tid med succes har efterlevet skærpede foranstaltninger med bl.a. mundbind og minimeret kontakt mellem chauffører og på- og aflæsningssteder. Disse foranstaltninger skal selvfølgelig fortsat bestå, mens bevægelsesfriheden sikres, mener ITD, som har været i løbende dialog med myndighederne om fortolkningen og implementeringen af reglerne. Det har blandt andet afklaret, at reglerne først træder i kraft mandag den 9. november.

 

ITD mødes i dag klokken 12:00 med Transportministeren for sammen med øvrige repræsentanter fra vognmandserhvervet for at påpege de store konsekvenser af de nuværende restriktioner og arbejde for at få dem ændret, så forsyningssikkerheden ikke bliver påvirket.

 

I forlængelse af mødet forventes det, at der vil blive sendt nærmere vejledning ud fra ministeriet. ITD informerer medlemmerne yderligere om dette, så snart der er nyt.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >