fredag 06. november 2020 11:34

Restriktioner for chauffører og transport-arbejdere kan medføre kritisk forsynings-situation

Transportbranchen kan ikke opretholde forsyningssikkerheden, hvis chauffører og transportarbejdere ikke bliver undtaget restriktioner i deres bevægelsesmuligheder. Transportbranchen er kritisk infrastruktur og kan kun løfte opgaven med at sikre forsyninger til samfundet, hvis der er bevægelsesfrihed.

Foto: Shutterstock

 

- Der er behov for helt klare retningslinjer for branchen. De regler, der nu er udsendt fra myndighederne, er uklare og skaber forvirring. Vi ønsker, at de Corona-anbefalinger, der var gældende under første bølge af Corona-pandemien, igen bliver gældende. Dog med den tilføjelse at det skal være obligatorisk at bære mundbind for chaufførerne. Transporterhvervet er at betragte som en samfundskritisk funktion, hvilket retningslinjerne skal afspejle, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Meldingen kommer i forlængelse af de restriktioner, der er meldt ud for godstransport i forbindelse med nedlukningen af syv nordjyske kommuner. Af restriktionerne fremgår det blandt andet, at chauffører og transportarbejdere bosiddende i kommunerne ikke er at betragte som en kritisk funktion, men det er en fejl.

 

- Man har på EU-plan aftalt, at godstransport skal betragtes som kritisk infrastruktur over alt i Europa. Transport af varer er i sagens natur afhængig af, at aktørerne kan bevæge sig på tværs af kommunegrænser og regioner, og derfor er det bekymrende, at regeringen nu har lavet et nybrud og pålægger restriktioner for chauffører og transportarbejdere, der er bosiddende et specifikt område. Det kan sætte hele den logistiske forsyningskæde i fare ikke bare i Nordjylland, men overalt, siger Henriette Kjær.

 

Hun peger på, at mange chauffører og transportarbejdere bestrider specialiserede funktioner, som der i forvejen er mangel på, og som derfor ikke lige kan erstattes.

 

Hun understreger samtidig, at branchen igennem længere tid med succes har efterlevet skærpede foranstaltninger med bl.a. mundbind og minimeret kontakt mellem chauffører og på- og aflæsningssteder. Disse foranstaltninger skal selvfølgelig fortsat bestå, mens bevægelsesfriheden sikres, mener ITD, som har været i løbende dialog med myndighederne om fortolkningen og implementeringen af reglerne. Det har blandt andet afklaret, at reglerne først træder i kraft mandag den 9. november.

 

ITD mødes i dag klokken 12:00 med Transportministeren for sammen med øvrige repræsentanter fra vognmandserhvervet for at påpege de store konsekvenser af de nuværende restriktioner og arbejde for at få dem ændret, så forsyningssikkerheden ikke bliver påvirket.

 

I forlængelse af mødet forventes det, at der vil blive sendt nærmere vejledning ud fra ministeriet. ITD informerer medlemmerne yderligere om dette, så snart der er nyt.

SENESTE ITD NYT
fredag 01. august 2025

Vejafgift: Bødekaos har ingen grænser

Den danske vejafgift skaber ikke kun stor frustration blandt danske vognmænd. Også udenlandske vognmænd rammes i stor stil af massive systemfejl og den dertilhørende bøderegn. Det bringer Flensborg Avis i dag en artikel om. ITD’s formand har udtalt sig om sagen.

Vejafgift: Bødekaos har ingen grænser >
torsdag 31. juli 2025

NIS2-lovens betydning for fødevarevirksomheder

ITD har spurgt Fødevarestyrelsen, om fødevaretransportører er omfattet af NIS2-loven. Det korte svar er, at rene transportvirksomheder ikke er omfattet. Det er dog stadig relevant at have styr på cybersikkerheden.

NIS2-lovens betydning for fødevarevirksomheder >
torsdag 31. juli 2025

ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet

ITD – International Transport Danmark – ser nu de første eksempler på vejafgiftsbøder, der lander hos politiet. Derfor advarer brancheorganisationen vognmændene: Et nyt bødeforlæg fra politiet kræver en ny indsigelse – også selvom der tidligere er klaget.

ITD advarer: Vejafgiftsbøder overgives nu til politiet >