fredag 06. november 2020 11:34

Restriktioner for chauffører og transport-arbejdere kan medføre kritisk forsynings-situation

Transportbranchen kan ikke opretholde forsyningssikkerheden, hvis chauffører og transportarbejdere ikke bliver undtaget restriktioner i deres bevægelsesmuligheder. Transportbranchen er kritisk infrastruktur og kan kun løfte opgaven med at sikre forsyninger til samfundet, hvis der er bevægelsesfrihed.

Foto: Shutterstock

 

- Der er behov for helt klare retningslinjer for branchen. De regler, der nu er udsendt fra myndighederne, er uklare og skaber forvirring. Vi ønsker, at de Corona-anbefalinger, der var gældende under første bølge af Corona-pandemien, igen bliver gældende. Dog med den tilføjelse at det skal være obligatorisk at bære mundbind for chaufførerne. Transporterhvervet er at betragte som en samfundskritisk funktion, hvilket retningslinjerne skal afspejle, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Meldingen kommer i forlængelse af de restriktioner, der er meldt ud for godstransport i forbindelse med nedlukningen af syv nordjyske kommuner. Af restriktionerne fremgår det blandt andet, at chauffører og transportarbejdere bosiddende i kommunerne ikke er at betragte som en kritisk funktion, men det er en fejl.

 

- Man har på EU-plan aftalt, at godstransport skal betragtes som kritisk infrastruktur over alt i Europa. Transport af varer er i sagens natur afhængig af, at aktørerne kan bevæge sig på tværs af kommunegrænser og regioner, og derfor er det bekymrende, at regeringen nu har lavet et nybrud og pålægger restriktioner for chauffører og transportarbejdere, der er bosiddende et specifikt område. Det kan sætte hele den logistiske forsyningskæde i fare ikke bare i Nordjylland, men overalt, siger Henriette Kjær.

 

Hun peger på, at mange chauffører og transportarbejdere bestrider specialiserede funktioner, som der i forvejen er mangel på, og som derfor ikke lige kan erstattes.

 

Hun understreger samtidig, at branchen igennem længere tid med succes har efterlevet skærpede foranstaltninger med bl.a. mundbind og minimeret kontakt mellem chauffører og på- og aflæsningssteder. Disse foranstaltninger skal selvfølgelig fortsat bestå, mens bevægelsesfriheden sikres, mener ITD, som har været i løbende dialog med myndighederne om fortolkningen og implementeringen af reglerne. Det har blandt andet afklaret, at reglerne først træder i kraft mandag den 9. november.

 

ITD mødes i dag klokken 12:00 med Transportministeren for sammen med øvrige repræsentanter fra vognmandserhvervet for at påpege de store konsekvenser af de nuværende restriktioner og arbejde for at få dem ændret, så forsyningssikkerheden ikke bliver påvirket.

 

I forlængelse af mødet forventes det, at der vil blive sendt nærmere vejledning ud fra ministeriet. ITD informerer medlemmerne yderligere om dette, så snart der er nyt.

SENESTE ITD NYT
mandag 05. maj 2025

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag

Manglende proportionalitet i statens sanktionspraksis gør vejafgiftsbøderne ulovlige. Derfor indgav ITD tidligere på året en klage til EU-Kommissionen. Avisen Danmark har talt med Sune Klinge, forsker i forholdet mellem dansk ret og EU-ret, som udtaler, at vognmændene står med en stærk sag.

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag >
fredag 02. maj 2025

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder

Hvem er fritaget for vejafgiften, og hvem er ikke? Mystikken herom skaber så meget forvirring, at vognmænd modtager bøder uden at vide hvorfor. ITD kalder situationen for ’absurd’ og anbefaler myndighederne gennemsigtighed.

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder >
torsdag 01. maj 2025

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler

Fremover må visse typer af lastbiler være både tungere og længere. Men er det lige så god en nyhed for alle vognmænd, som det lyder? Det dykker værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” ned i i den nyeste episode, hvor de har inviteret køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet.

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler >