tirsdag 03. marts 2020 14:56

Seje kvindefotos skal få flere kvinder bag rattet

For at se flere kvinder i vejgodstransportbranchen og tiltrække primært flere kvindelige chauffører har ITD skabt fotodatabasen ”Flere kvinder bag rattet”. Fotodatabasen indeholder over 100 fotografier af en række seje kvinder fra transportbranchen i autentiske jobsituationer. Alle fotos stilles helt gratis til rådighed for medier, transportvirksomheder, uddannelsesinstitutioner, transportorganisationer med flere, så kvinderne bliver mere synlige i omtalen af vejgodstransportbranchen.

Indtil nu har der ikke været mange fotos af ”rigtige” kvinder i og ved lastbiler eller i andre arbejdssituationer inden for vejgodstransportbranchen. Det gør ITD op med ved at skabe fotodatabasen ”Flere kvinder bag rattet”, så der kan komme flere fotos af kvinder i magasiner, i pjecer, på hjemmesider eller i andre medier.

 

- ITD ønsker med fotodatabasen ”Flere kvinder bag rattet” at fremme den brede bevidsthed om kvinder i vejgodstransporterhvervet og gøre dem mere synlige. Målet er, at flere kvinder lettere skal kunne se sig selv i vejgodstransporterhvervet, siger Trine S. Plesner, der er chef for ITD Arbejdsmarked.

 

Det overordnede formål med fotodatabasen ”Flere kvinder bag rattet” er at skabe et bedre billede af kvinderne i branchen, som gerne skulle give flere kvindelige ansatte i transportbranchen.

 

- Når fotografierne kommer ud og virke i offentligheden, vil de fortælle en historie om branchens seje kvinder, og ITD ønsker derved at bidrage til at gøre branchen endnu mere attraktiv for fremtidens arbejdskraft – herunder kvinder. På sigt vil det gavne branchen – og lette arbejdet med at skaffe den nødvendige arbejdskraft i fremtiden – at der kommer mere diversitet blandt chauffører og andre faggrupper i erhvervet, mener Trine S. Plesner.

 

Alle fotos i fotodatabasen stilles gratis til rådighed for transportvirksomheder, uddannelsesinstitutioner, jobcentre, organisationer, offentlige myndigheder og medier i Danmark.

 

ITD’s fotodatabase med kvinder i vejgodstransporterhvervet viser i første omgang 12 kvindelige rollemodeller fra 10 forskellige virksomheder. De kvindelige rollemodeller ses i forskellige arbejdssituationer, blandt andet ved levering af mælk, chauffør på en grisetransport, en lagermedarbejder, en disponent med flere.

 

Over 100 fotos er klar til brug, og de kan ses og hentes på denne hjemmeside: https://www.flerekvinderbagrattet.dk.

 

Fakta:

Billederne i fotodatabasen ”Flere kvinder bag rattet” stilles gratis til rådighed af ITD i samarbejde med Hedorfs Fond og FDE Fonden.

 

Det eneste, det kræver af brugerne, er, at de opretter sig som brugere samt accepterer og overholder vilkårene for brug, og så kan de mange fotos bruges kvit og frit.

 

Fotodatabasen en ét blandt flere initiativer, som udspringer at ITD’s Kvindepanels arbejde, der også har ført til en netværksdag for kvinder i branchen samt en række andre tiltag for at gøre branchen mere lækker for kvinder.

SENESTE ITD NYT
onsdag 21. september 2022

Kørselsforbud i oktober 2022

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i oktober 2022. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i oktober 2022 >
tirsdag 20. september 2022

Tyskland/Østrig – Lukning af alternative ruter til de bayerske motorveje i forbindelse med blokafvikling på A12 i Østrig

Blokafvikling på den østrigske A 12 ved Kufstein, fører jævnligt til lange køer på den tyske side. Det resulterer i massiv trafik på det alternative bayerske vejnet. Af denne årsag har den bayerske delstat besluttet at forbyde køretøjer med tilladt totalvægt over 7,5 ton, der kører mod den østrigske grænse, at forlade de bayerske motorveje på de datoer, der er omfattet af blokafvikling.

Tyskland/Østrig – Lukning af alternative ruter til de bayerske motorveje i forbindelse med blokafvikling på A12 i Østrig >
lørdag 17. september 2022

EU-Kommissionen dropper krav om, at trailere og sættevogne skal hjem hver 8. uge

Efter pres fra den danske regering, der efter en henvendelse fra ITD og andre transportorganisationer kontaktede EU-Kommissionen, er kravet om, at også sættevogne og trailere skal hjem hver 8. uge, sløjfet. Det fremgår dermed ikke længere af Kommissionens såkaldte ”Q&A”, at sættevogne og trailere skal retur til hjemlandet hver 8. uge. EU-Kommissionen havde ellers tolket Vejpakkens regler, som om det både var trækkere og trailere, der skulle omfattes af 8-ugers-reglen.

EU-Kommissionen dropper krav om, at trailere og sættevogne skal hjem hver 8. uge >