fredag 23. oktober 2020 14:21

Skattefinansieret overskud i PostNord

Kun takket være en statslig særbevilling på 112 millioner kroner for udførelse af befordringspligt er det lykkedes det statsejede PostNord at få et mindre overskud for tredje kvartal. På tide at gøre op med den statslige aktør på velfungerende pakkemarked, mener ITD.

Foto: Claus Rasmussen / Scanpix

 

Det statsejede PostNord har i dag præsenteret kvartalsresultatet for tredje kvartal 2020. Det er kun takket være en statslig særbevilling på 112 millioner kroner for udførelse af befordringspligten i andet halvår af 2020, at PostNord ikke endnu en gang præsenterer et underskud. I stedet bliver det et beskedent overskud på 12 millioner kroner for kvartalet. Regnskabet viser samtidig, at den statslige aktør mister forretning på brevområdet og bekymrende nok øger statens rolle på et ellers velfungerende pakkemarked.

 

- Staten har en aktør, der på den ene side ikke formår at skabe forretning ud af at bringe breve ud samtidig med, at der satses benhårdt på et ellers velfungerende pakkemarked. Private aktører har for længst vist, hvordan markedskræfterne kan løfte opgaven med at bringe pakker og stykgods ud til den bedst mulige pris for forbrugerne. Derfor er det mere aktuelt end nogensinde at spørge, hvorfor i alverden staten skal drive pakkepost, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD med henvisning til underafdelingen PostNord Logistics.

 

ITD har en række klager liggende hos både EU-Kommissionen og EU-Domstolen om PostNords selskabskonstruktion og regnskabspraksis, ligesom Folketingets Rigsrevision også er i gang med undersøgelser af virksomhedens regnskabspraksis.

 

Både klager og Rigsrevisionens undersøgelse bør inddrages i de forhandlinger, der skal foregå om fremtidens postmarked, mener ITD.

 

- Det er ikke nødvendigvis en nem opgave at bringe breve ud til alle dele af landet på rimelige vilkår, men vi har gjort tingene uforholdsmæssigt komplicerede i Danmark ved at overlade hele området til en enkelt aktør, der mere eller mindre selv kan fastsætte en pris for servicen. Vi kan sagtens trække på gode udenlandske erfaringer og gradvist dele opgaven op i mindre dele, og samtidig bør vi snarest få stoppet PostNord Logistics helt urimelige konkurrencefordele på et velfungerende pakke- og stykgodsmarked, siger Carina Christensen med henvisning til, at PostNord Logistics ad flere omgange har hentet penge hos moderkoncernen efter at have tabt egenkapitalen i konkurrence med private aktører.

 

ITD følger derfor nøje med i både klagesager, undersøgelser og ikke mindst de politiske forhandlinger for at sikre, at fremtidens postbetjening kommer til at foregå på fair og lige konkurrencevilkår, hvor det samtidig er helt transparent, hvad skatteyderne rent faktisk betaler for.

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >