fredag 23. oktober 2020 14:21

Skattefinansieret overskud i PostNord

Kun takket være en statslig særbevilling på 112 millioner kroner for udførelse af befordringspligt er det lykkedes det statsejede PostNord at få et mindre overskud for tredje kvartal. På tide at gøre op med den statslige aktør på velfungerende pakkemarked, mener ITD.

Foto: Claus Rasmussen / Scanpix

 

Det statsejede PostNord har i dag præsenteret kvartalsresultatet for tredje kvartal 2020. Det er kun takket være en statslig særbevilling på 112 millioner kroner for udførelse af befordringspligten i andet halvår af 2020, at PostNord ikke endnu en gang præsenterer et underskud. I stedet bliver det et beskedent overskud på 12 millioner kroner for kvartalet. Regnskabet viser samtidig, at den statslige aktør mister forretning på brevområdet og bekymrende nok øger statens rolle på et ellers velfungerende pakkemarked.

 

- Staten har en aktør, der på den ene side ikke formår at skabe forretning ud af at bringe breve ud samtidig med, at der satses benhårdt på et ellers velfungerende pakkemarked. Private aktører har for længst vist, hvordan markedskræfterne kan løfte opgaven med at bringe pakker og stykgods ud til den bedst mulige pris for forbrugerne. Derfor er det mere aktuelt end nogensinde at spørge, hvorfor i alverden staten skal drive pakkepost, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD med henvisning til underafdelingen PostNord Logistics.

 

ITD har en række klager liggende hos både EU-Kommissionen og EU-Domstolen om PostNords selskabskonstruktion og regnskabspraksis, ligesom Folketingets Rigsrevision også er i gang med undersøgelser af virksomhedens regnskabspraksis.

 

Både klager og Rigsrevisionens undersøgelse bør inddrages i de forhandlinger, der skal foregå om fremtidens postmarked, mener ITD.

 

- Det er ikke nødvendigvis en nem opgave at bringe breve ud til alle dele af landet på rimelige vilkår, men vi har gjort tingene uforholdsmæssigt komplicerede i Danmark ved at overlade hele området til en enkelt aktør, der mere eller mindre selv kan fastsætte en pris for servicen. Vi kan sagtens trække på gode udenlandske erfaringer og gradvist dele opgaven op i mindre dele, og samtidig bør vi snarest få stoppet PostNord Logistics helt urimelige konkurrencefordele på et velfungerende pakke- og stykgodsmarked, siger Carina Christensen med henvisning til, at PostNord Logistics ad flere omgange har hentet penge hos moderkoncernen efter at have tabt egenkapitalen i konkurrence med private aktører.

 

ITD følger derfor nøje med i både klagesager, undersøgelser og ikke mindst de politiske forhandlinger for at sikre, at fremtidens postbetjening kommer til at foregå på fair og lige konkurrencevilkår, hvor det samtidig er helt transparent, hvad skatteyderne rent faktisk betaler for.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >