lørdag 05. december 2020 08:57

Smal klimaaftale med to klare ITD-aftryk

Regeringens klima-aftale for vejtransport betyder øgede udgifter for vognmandserhvervet og en forpasset chance for at hjælpe den grønne omstilling af den tunge transport på vej. Men der er dog små lyspunkter. Det drejer sig om ITD’s forslag om en forsøgsordning med dobbelttrailere og optimering og tilpasning af den danske vægt- og dimensionsregulering, der har fundet vej til aftalen.

ITD beklager at regeringen og dens støttepartier har haft så meget fokus på antallet af el-biler i forbindelse med udformningen af klimaaftalen for vejtransport, at man har misset en gylden chance for at sikre en både bæredygtig og intelligent omstilling af den tunge vejgodstransport. I stedet introducerer man nye og højere afgifter, som ikke vil bidrage til en grøn omstilling af sektoren.

 

Der er dog også positive elementer i aftalen, hvor partierne har inkluderet to ITD-initiativer i aftalen. ITD har længe arbejdet for, at man i Danmark får indledt en forsøgsordning med dobbelttrailere, som man kender det fra bl.a. Sverige. Indførelsen af dobbelttrailere på danske veje forventes at kunne nedbringe CO2-udledningen fra den tunge vejtransport med 110.000 ton om året.

 

- I ITD så vi gerne, at vi så hurtigt som muligt får sat gang i forsøgene, da vi ved, at dobbelttrailere er et af de tiltag, der kan nedbringe CO2-udledningen fra vejtransportsektoren effektivt. Derfor har ITD længe arbejdet aktivt for at få sat forsøget i gang, og er vi er glade for, at aftalepartierne nu er indstillet på at kigge seriøst på det, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

 

Ud over forsøg med dobbelttrailere har aftalepartierne også medtaget ITD’s forslag om at få tilpasset den danske vægt- og dimensionsregulering. I september præsenterede ITD denne idé for Folketingets transportudvalg, som tog godt imod forslaget.

 

- Da ITD i september måned præsenterede sin idé om at justere de danske vægt- og dimensionsbestemmelser, var Folketingets Transportudvalg meget interesserede og lydhøre. Derfor er vi fra ITD også rigtig godt tilfredse med, at forslaget er blevet en del af den grønne vejtransportaftale, da vi ved at tilpasse bestemmelserne kan opnå store klimagevinster og få effektiviseret branchen yderligere. Forbedrede vægt- og dimensionsbestemmelser virker her og nu, og det er der brug for, når nu aftalen ikke indeholder mere intelligente løsninger på den tunge transports klima-udfordring end øgede afgifter, siger Henriette Kjær.

 

For både initiativet om forsøgsordning med dobbelttrailere og optimering og tilpasning af den danske vægt- og dimensionsregulering afsætter aftalepartierne i første omgang 1 million kroner til at analysere effekten og potentialet i de to initiativer.

SENESTE ITD NYT
mandag 05. maj 2025

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag

Manglende proportionalitet i statens sanktionspraksis gør vejafgiftsbøderne ulovlige. Derfor indgav ITD tidligere på året en klage til EU-Kommissionen. Avisen Danmark har talt med Sune Klinge, forsker i forholdet mellem dansk ret og EU-ret, som udtaler, at vognmændene står med en stærk sag.

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag >
fredag 02. maj 2025

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder

Hvem er fritaget for vejafgiften, og hvem er ikke? Mystikken herom skaber så meget forvirring, at vognmænd modtager bøder uden at vide hvorfor. ITD kalder situationen for ’absurd’ og anbefaler myndighederne gennemsigtighed.

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder >
torsdag 01. maj 2025

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler

Fremover må visse typer af lastbiler være både tungere og længere. Men er det lige så god en nyhed for alle vognmænd, som det lyder? Det dykker værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” ned i i den nyeste episode, hvor de har inviteret køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet.

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler >