torsdag 11. juni 2020 15:47

Stadig ingen holdbar løsning på PostNord

Med endnu en forlængelse af statens aftale med PostNord om befordringspligten kommer endnu en regning. Det haster med en helt ny løsning for befordringspligten i Danmark, der kan stoppe tilskudscirkusset til PostNord, mener ITD.

Kort før jul 2019 indgik et flertal af Folketingets partier en aftale om at forlænge statens aftale med PostNord om befordringspligten frem til den 30. juni 2020. Det var en aftale, der kom til at koste de danske skatteydere endnu et kapitaltilskud til PostNord – dengang på 110 mio. kroner.

 

Den dyrekøbte tid skulle anvendes til at forhandle en ny og mere holdbar aftale om den fremtidige befordringspligt og PostNords rolle på plads. Men det er ikke lykkedes ministeren og postordførerne at lande noget resultat. Postordførerkredsen har derfor nu besluttet, at transportministeren kan søge om at forlænge den nuværende aftale med PostNord, så den fortsætter året ud. Regningen er endnu ikke offentliggjort, men forventes at ligge på endnu et trecifret millionbeløb.

 

- Vi havde gerne set, at der lå en politisk aftale om den fremtidige befordringspligt i Danmark, hvor PostNord var taget ud af ligningen, og de private aktører havde taget over. Vi har forståelse for, at det er vanskelige forhandlinger – ikke mindst fordi PostNord er uhyre presset økonomisk – og der kan det give god mening at bruge mere tid på at finde den helt rigtige bæredygtige løsning. I ITD er vi dog kritiske over, at forlængelsen nu igen bliver en anledning til at sende flere skattekroner til PostNord, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

 

ITD vil i de næste måneder fortsætte dialogen med politikerne om en fremtidig løsning, hvor markedet i højere grad overtager opgaverne omkring befordringspligten.

 

- Det er på høje tid, at vi får en holdbar løsning på plads i forhold til postuddelingen i Danmark. De private aktører skal have mulighed for at komme på banen.  Og så skal det selvfølgelig være en løsning, der ikke giver mistanke om urimelig statsstøtte og krydssubsidiering af midler til unfair konkurrence med private virksomheder på stykgodsmarkedet, siger Carina Christensen med henvisning til igangværende retssager og Rigsrevisionens undersøgelse af PostNords regnskabspraksis.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 02. december 2025

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler

Den eksisterende fritagelse, som ellers ville være ophørt den 31. december 2025, fortsætter nu helt frem til den 30. juni 2031 og giver dermed emissionsfrie lastbiler flere års fortsat afgiftsfri kørsel i Tyskland.

Tyskland forlænger fritagelsen for vejafgift til 2031 for emissionsfrie lastbiler >
tirsdag 02. december 2025

EU-Kommissionen går ind i sagen om danske vejafgiftsbøder

EU-Kommissionen beder nu den danske stat redegøre for den kilometerbaserede vejafgifts faste bødepraksis, efter brancheorganisationen International Transport Danmark har klaget over manglende proportionalitet.

EU-Kommissionen går ind i sagen om danske vejafgiftsbøder >
mandag 01. december 2025

Tyskland – Vigtig information vedrørende Wiehltal-broen

Broens kritiske tilstand får den ansvarlige motorvejsoperatør til at advare om risiko for lukning, hvis reglerne ikke følges.

Tyskland – Vigtig information vedrørende Wiehltal-broen >