torsdag 11. juni 2020 15:47

Stadig ingen holdbar løsning på PostNord

Med endnu en forlængelse af statens aftale med PostNord om befordringspligten kommer endnu en regning. Det haster med en helt ny løsning for befordringspligten i Danmark, der kan stoppe tilskudscirkusset til PostNord, mener ITD.

Kort før jul 2019 indgik et flertal af Folketingets partier en aftale om at forlænge statens aftale med PostNord om befordringspligten frem til den 30. juni 2020. Det var en aftale, der kom til at koste de danske skatteydere endnu et kapitaltilskud til PostNord – dengang på 110 mio. kroner.

 

Den dyrekøbte tid skulle anvendes til at forhandle en ny og mere holdbar aftale om den fremtidige befordringspligt og PostNords rolle på plads. Men det er ikke lykkedes ministeren og postordførerne at lande noget resultat. Postordførerkredsen har derfor nu besluttet, at transportministeren kan søge om at forlænge den nuværende aftale med PostNord, så den fortsætter året ud. Regningen er endnu ikke offentliggjort, men forventes at ligge på endnu et trecifret millionbeløb.

 

- Vi havde gerne set, at der lå en politisk aftale om den fremtidige befordringspligt i Danmark, hvor PostNord var taget ud af ligningen, og de private aktører havde taget over. Vi har forståelse for, at det er vanskelige forhandlinger – ikke mindst fordi PostNord er uhyre presset økonomisk – og der kan det give god mening at bruge mere tid på at finde den helt rigtige bæredygtige løsning. I ITD er vi dog kritiske over, at forlængelsen nu igen bliver en anledning til at sende flere skattekroner til PostNord, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

 

ITD vil i de næste måneder fortsætte dialogen med politikerne om en fremtidig løsning, hvor markedet i højere grad overtager opgaverne omkring befordringspligten.

 

- Det er på høje tid, at vi får en holdbar løsning på plads i forhold til postuddelingen i Danmark. De private aktører skal have mulighed for at komme på banen.  Og så skal det selvfølgelig være en løsning, der ikke giver mistanke om urimelig statsstøtte og krydssubsidiering af midler til unfair konkurrence med private virksomheder på stykgodsmarkedet, siger Carina Christensen med henvisning til igangværende retssager og Rigsrevisionens undersøgelse af PostNords regnskabspraksis.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 29. juli 2025

Første vejafgiftsbødesager er nu overgivet til politiet: Det skal du være opmærksom på

I løbet af første halvår har Færdselsstyrelsen på foranledning af Sund & Bælt udstedt et hav af bøder til vognmænd for overtrædelse af loven om vejafgift. Flere af disse sager er nu blevet overgivet til politiet. Vi samler her, hvad det betyder, og hvad det er vigtigt, du er opmærksom på.

Første vejafgiftsbødesager er nu overgivet til politiet: Det skal du være opmærksom på >
mandag 28. juli 2025

IRU’s hæderspris for professionel, dygtig og loyal indsats uddeles igen, og du kan stadig nå at nominere én eller flere chauffører. Læs mere her

Kender du en chauffør, der fortjener særlig anerkendelse? Så husk, at du stadig kan nominere vedkommende til det prestigefyldte IRU Diploma of Honour – en international hæderspris for professionel dygtighed og loyal indsats.

IRU’s hæderspris for professionel, dygtig og loyal indsats uddeles igen, og du kan stadig nå at nominere én eller flere chauffører. Læs mere her >
onsdag 23. juli 2025

Driftsforstyrrelser i Eksportportalen

Der er i øjeblikket driftsforstyrrelser på Eksportportalen, hvilket skyldes en fejl på flere af Fødevarestyrelsens systemer. Der arbejdes på at løse problemet, men tidshorisonten er endnu ukendt. Derfor skal alle dyretransportører indsende deres logbøger fra mellem den 24. og 25. juli 2025 manuelt.

Driftsforstyrrelser i Eksportportalen >