torsdag 06. februar 2020 16:50

Transportvirksomheder er fortsat underlagt urimelige regler for dyretransport

En ny dansk dyrevelfærdslov er torsdag den 6. februar 2020 vedtaget af Folketinget med 107 stemmer for og ingen imod. ITD har sammen med medlemsvirksomheder og andre samarbejdspartnere i lang tid arbejdet på at få ændret elementer i den nye lov, da lovens kontrolprincip over for virksomheder, der transporterer mange dyr, og som har mange lastbiler ude at køre, giver en urimelig forskelsbehandling mellem store og små virksomheder. Til gengæld hilser ITD det velkomment, at den såkaldte klippekortordning nu ophæves.

Danmark har netop fået en justeret lov om dyr og dyrevelfærd, hvis overordnede formål er at sikre en høj dyrevelfærd på alle områder. ITD er naturligvis enig i dette formål, for dyr skal altid behandles ordentligt. Men desværre giver den nye lov imidlertid stadig transportvirksomhederne urimelige regler. Det gælder for eksempel kontrolprincippet over for virksomheder, der transporterer mange dyr, og som har mange lastbiler ude at køre, for der sker en urimelig forskelsbehandling mellem store og små virksomheder. Eventuelle sanktioneringer bør efter ITD’s opfattelse alene foretages under hensyntagen til proportionalitet i forhold til transportvirksomhedens antal transporterede dyr og ansatte chauffører.

 

Også vognmandens ansvar bør lempes, da vognmandens primære ansvar må være efterlevelse af gældende lovgivning for grisebilernes funktionalitet, arealkrav, uddannelse af chauffører med videre. Landmanden har derimod de bedste forudsætninger for kendskab til skjulte skader på slagtegrisene og en foretagelse af en transportegnethedsvurdering under ideelle arbejdsbetingelser i forbindelse med klargøring af slagtegrise til udlevering.

– Princippet om den såkaldte ”eskalerende myndighedsudøvelse” over for dyretransportører er ikke rimelig, fordi procentandelen af ikke-transportegnede dyr i en stor virksomhed typisk er ekstremt lavt. Vi taler om tusindedel promille, hvor embedsdyrlægen anmelder en gris på slagteriet, og anvendelsen af politisigtelser er derfor ude af proportion, når virksomheden i øvrigt arbejder seriøst med dyrevelfærd, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD, der tilføjer, at sigtelserne derudover giver en årelang proces efterfølgende, hvor domstolene skal vurdere uagtsomhed og bevis.


ITD har sammen med medlemsvirksomheder og andre samarbejdspartnere gennem lovgivningsprocessen været i dialog med flere medlemmer af Folketingets fødevareudvalg for at få ændret sanktioneringen, så der tages hensyn hertil, også fordi der fortsat eksisterer mange problemer omkring reglerne på dyretransportområdet. Det gælder for eksempel mangler og fejl ved GPS-registreringerne, ofte forekommende fejl i Eksportportalen, flere år gamle Logbogs-sager, der pludselig tages op af Fødevarestyrelsen, uklarhed om definition af virksomheder, der betegnes som ”brodne kar” – og meget andet.

– I samarbejde med vores medlemsvirksomheder, der kører med dyr, vil ITD gå i en fortsat dialog med politikere og Fødevarestyrelsen for at få indført mere rimelige regler for dyretransportørerne, fortæller Anders Jessen.

 

Klippekort afskaffet

Den nye lov betyder også, at den såkaldte klippekortordning ophæves, hvilket ITD hilser velkomment. Klippekortordningen betød, at en chauffør mistede retten til at køre med dyr efter et vist antal overtrædelser af reglerne, herunder om dyrs transportegnethed.

I forbindelse med lovarbejdet har ITD især argumenteret for, at dyretransportchauffører alene sanktioneres ved grove overtrædelser, som han/hun kan gøres personligt ansvarlig for.  Som udgangspunkt bør chauffør og vognmand ikke sanktioneres i sager om ikke-transportegnede dyr, idet det først og fremmest må være landmanden, der har opdrættet dyret, som har den bedste mulighed for at bedømme, om det er transportegnet eller ej.

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >