torsdag 10. september 2020 10:55

Tung sagsbehandling af hastende særtransporter skal lettes

Lange sagsbehandlingstider på udstedelse af særtransporttilladelser skader vognmænd, der misser transportopgaver, mens de venter på myndighedernes ofte unødvendigt omfattende høring af kommuner. Det må stoppes, mener ITD, der i begyndelsen af september rettede henvendelse til Midt- og Vestsjællands Politi og Kommunernes Landsforening med forslag om forenklet høringsproces. ITD går nu videre til ministeren med sagen.

Branchen har i mange år været glade for den sagsbehandlingstid og fleksibilitet, der har været udvist i forbindelse med hasteopgaver med særtransporter. Det har fungeret smidigt og effektivt og været til stor gavn for industri, byggeri og transport. Men de seneste måneder er der sket en markant forværring af sagsbehandlingstiden hos særtransportkontor Øst i Greve, dels på grund af manglende ressourcer dels på grund af omfattende høringer af kommuner.

 

Det får nu ITD til at tage sagen videre fra de direkte berørte myndigheder til Transportministeren.

 

- Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at vognmænd skal vente så længe på godkendelsen, at de går glip af opgaven. Det har der desværre været flere eksempler på, og derfor retter vi nu henvendelse til ministeren, så vi kan komme tilbage til den kortere sagsbehandlingstid og derved forhindre at forlængelsen af sagsbehandlingstiden spreder sig til særtransportkontoret i vest, siger Steffen Johannsen, der er chefkonsulent i ITD.

 

En medvirkende årsag til de markant forlængede sagsbehandlingstider er, at særtransportkontoret i Greve oplever markant længere høringssvar fra kommunerne i forbindelse med rutehøringer. Sammen med ressourcemangel fører det til en uheldig og konkurrenceforvridende situation for de særtransportører, hvis virksomhed er placeret øst for Lillebælt og dermed er ramt af forsinkelserne, mens virksomheder i vest fortsat oplever acceptable sagsbehandlingstider og dermed opnår fordele ved bud på opgaver.

 

Derfor haster det med at få gjort noget ved problemet både ressourcemæssigt og med forenkling af processen;

 

- ITD vil på det kraftigste anmode om, at der prioriteres tilstrækkelige ressourcer til særtransportkontoret i Greve, så de igen leverer tilladelser på nogenlunde samme tid, som særtransportkontoret i Padborg. Herved vil der igen være fair og lige konkurrence for alle landets særtransportører, uanset adresse, siger Steffen Johannsen.

 

Samtidig foreslår ITD en forenkling af høringsprocessen mellem særtransportkontoret og kommuner:

 

- For at forenkle høringsprocessen og reducere den samlede sagsbehandlingstid markant, bør særtransportkontoret snarest gå i dialog med kommunerne for at indhente en generel bemyndigelse til, at særtransportkontorerne ikke behøver at forhøre sig hos kommunerne igen og igen, hvis tilladelsen drejer sig om dimensioner og vægt, der allerede tidligere har været vurderet. I vores henvendelser er vi kommet med forslag til konkrete dimensioner, som vi mener, man uden problemer ville kunne godkende uden gentagen inddragelse af kommunerne. Det vil i den grad effektivisere arbejdsgangene og afhjælpe problemet her og nu, siger Steffen Johannsen.

SENESTE ITD NYT
onsdag 28. maj 2025

Unge fritidsjobbere kan være vejen til flere chauffører

Vognmænd giver arbejdsdrenge som Magnus et lærerigt og praktisk indblik i deres erhverv samt chaufførfaget. Det er vigtigt for vores branche, som i høj grad skriger på arbejdskraft til fremtiden, fortæller John Skovrup i det nye afsnit af ITD’s podcast “Vognmanden”.

Unge fritidsjobbere kan være vejen til flere chauffører >
mandag 26. maj 2025

ITD samlede danske vognmænd til endnu et vellykket Åbent Vognmandsmøde

Der var både skarpe holdninger og store grin, da ITD lørdag den 24. maj 2025 samlede cirka 150 fra branchen til Åbent Vognmandsmøde hos Jens Konrad A/S. Her blev der sat fokus på branchens mange udfordringer samt delt erfaringer – og ikke mindst sparket dæk.

ITD samlede danske vognmænd til endnu et vellykket Åbent Vognmandsmøde >
tirsdag 20. maj 2025

ADR Nyhedsbrev maj 2025

ADR Nyhedsbrev nummer 1 2025 indeholder følgende emner: Opdaterede materialer ADR 2025 – Transportdokumenter med mere i førerkabinen – Elektroniske transportdokumenter – Afgivet høring til foreslået ny bekendtgørelse – Udvalgte ændringer i ADR 2025.

ADR Nyhedsbrev maj 2025 >