torsdag 10. september 2020 10:55

Tung sagsbehandling af hastende særtransporter skal lettes

Lange sagsbehandlingstider på udstedelse af særtransporttilladelser skader vognmænd, der misser transportopgaver, mens de venter på myndighedernes ofte unødvendigt omfattende høring af kommuner. Det må stoppes, mener ITD, der i begyndelsen af september rettede henvendelse til Midt- og Vestsjællands Politi og Kommunernes Landsforening med forslag om forenklet høringsproces. ITD går nu videre til ministeren med sagen.

Branchen har i mange år været glade for den sagsbehandlingstid og fleksibilitet, der har været udvist i forbindelse med hasteopgaver med særtransporter. Det har fungeret smidigt og effektivt og været til stor gavn for industri, byggeri og transport. Men de seneste måneder er der sket en markant forværring af sagsbehandlingstiden hos særtransportkontor Øst i Greve, dels på grund af manglende ressourcer dels på grund af omfattende høringer af kommuner.

 

Det får nu ITD til at tage sagen videre fra de direkte berørte myndigheder til Transportministeren.

 

- Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at vognmænd skal vente så længe på godkendelsen, at de går glip af opgaven. Det har der desværre været flere eksempler på, og derfor retter vi nu henvendelse til ministeren, så vi kan komme tilbage til den kortere sagsbehandlingstid og derved forhindre at forlængelsen af sagsbehandlingstiden spreder sig til særtransportkontoret i vest, siger Steffen Johannsen, der er chefkonsulent i ITD.

 

En medvirkende årsag til de markant forlængede sagsbehandlingstider er, at særtransportkontoret i Greve oplever markant længere høringssvar fra kommunerne i forbindelse med rutehøringer. Sammen med ressourcemangel fører det til en uheldig og konkurrenceforvridende situation for de særtransportører, hvis virksomhed er placeret øst for Lillebælt og dermed er ramt af forsinkelserne, mens virksomheder i vest fortsat oplever acceptable sagsbehandlingstider og dermed opnår fordele ved bud på opgaver.

 

Derfor haster det med at få gjort noget ved problemet både ressourcemæssigt og med forenkling af processen;

 

- ITD vil på det kraftigste anmode om, at der prioriteres tilstrækkelige ressourcer til særtransportkontoret i Greve, så de igen leverer tilladelser på nogenlunde samme tid, som særtransportkontoret i Padborg. Herved vil der igen være fair og lige konkurrence for alle landets særtransportører, uanset adresse, siger Steffen Johannsen.

 

Samtidig foreslår ITD en forenkling af høringsprocessen mellem særtransportkontoret og kommuner:

 

- For at forenkle høringsprocessen og reducere den samlede sagsbehandlingstid markant, bør særtransportkontoret snarest gå i dialog med kommunerne for at indhente en generel bemyndigelse til, at særtransportkontorerne ikke behøver at forhøre sig hos kommunerne igen og igen, hvis tilladelsen drejer sig om dimensioner og vægt, der allerede tidligere har været vurderet. I vores henvendelser er vi kommet med forslag til konkrete dimensioner, som vi mener, man uden problemer ville kunne godkende uden gentagen inddragelse af kommunerne. Det vil i den grad effektivisere arbejdsgangene og afhjælpe problemet her og nu, siger Steffen Johannsen.

SENESTE ITD NYT
onsdag 07. maj 2025

Nu får eTrailere grønt lys på danske veje

Mandag udsendte Transportministeriet endnu en grøn nyhed til branchen, da vognmænd fremover kan få tilladelse til at køre med eTrailere på de danske veje. En nyhed, der på visse områder kan gavne effektiviteten og mindske branchens CO2-udledning, vurderer køreteknisk ekspert Steffen Johannsen.

Nu får eTrailere grønt lys på danske veje >
mandag 05. maj 2025

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag

Manglende proportionalitet i statens sanktionspraksis gør vejafgiftsbøderne ulovlige. Derfor indgav ITD tidligere på året en klage til EU-Kommissionen. Avisen Danmark har talt med Sune Klinge, forsker i forholdet mellem dansk ret og EU-ret, som udtaler, at vognmændene står med en stærk sag.

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag >
fredag 02. maj 2025

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder

Hvem er fritaget for vejafgiften, og hvem er ikke? Mystikken herom skaber så meget forvirring, at vognmænd modtager bøder uden at vide hvorfor. ITD kalder situationen for ’absurd’ og anbefaler myndighederne gennemsigtighed.

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder >