torsdag 19. august 2021 09:28

Afvisning af straks-opkrævning tyder på manglende forståelse for parkerings-problematikken

Rigspolitiet afviser at indføre straksopkrævning af parkeringsafgifter eller give Færdselsstyrelsen udvidede beføjelser til at inddrive afgifterne på stedet. Det tyder på, at Rigspolitiet ikke har forstået alvoren, mener ITD.

I et svar til SF’s retsordfører, Karina Lorentzen, afviser transportminister Benny Engelbrecht at give Færdselsstyrelsen mulighed for at inddrive straksbøder hos udenlandske lastbilchauffører, til trods for at netop udenlandsk indregistrerede lastbiler i alt for mange tilfælde ikke betaler de afgifter, de pålægges ved ulovlig parkering på rastepladser. Afvisningen sker med henvisning til bidrag fra Rigspolitiet og er forventelig, men ikke desto mindre skuffende, mener ITD.

 

- Rigspolitiet har tydeligvis meget svært ved at tillade andre myndigheder at få værktøjerne til at inddrive bøder og afgifter hurtigt og effektivt. Rigspolitiet benytter ellers selvsamme værktøj med straksopkrævning ved eksempelvis udenlandske chaufførers overtrædelse af køre- og hviletiderne, så vi ved, at det virker. Derfor ville det være en oplagt løsning på et stort problem for branchen at lade Færdselsstyrelsen bruge samme værktøj, og til trods for Rigspolitiets umiddelbare automatreaktion med afvisning vil vi fortsætte indsatsen for mere effektiv inddrivelse af afgifterne, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

 

Hun frygter, at Rigspolitiets afvisning er tegn på, at myndigheden ikke har forstået de alvorlige konsekvenser, noget så simpelt som en overtrædelse af parkeringsreglerne kan have for de lovlydige:

 

- Det er altså ikke for sjov, at vi gennem meget lang tid har kæmpet for bedre forhold for chaufførerne på landets rastepladser. Det er et helt urimeligt arbejdspres på vores medarbejdere, at de gang på gang tvinges til at skulle vælge mellem at risikere selv at få en parkeringsafgift – som de vel at mærke betaler – eller overtræde køre- og hviletidsreglerne i en desperat jagt på en plads, hvor de kan holde deres lovpligtige hvil. Vi fortsætter derfor kampen – dels for bedre opkrævning af udestående afgifter, men nok så vigtigt også for flere parkeringspladser på rastepladserne, så det grundlæggende problem med for få pladser minimeres, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >