torsdag 19. august 2021 09:28

Afvisning af straks-opkrævning tyder på manglende forståelse for parkerings-problematikken

Rigspolitiet afviser at indføre straksopkrævning af parkeringsafgifter eller give Færdselsstyrelsen udvidede beføjelser til at inddrive afgifterne på stedet. Det tyder på, at Rigspolitiet ikke har forstået alvoren, mener ITD.

I et svar til SF’s retsordfører, Karina Lorentzen, afviser transportminister Benny Engelbrecht at give Færdselsstyrelsen mulighed for at inddrive straksbøder hos udenlandske lastbilchauffører, til trods for at netop udenlandsk indregistrerede lastbiler i alt for mange tilfælde ikke betaler de afgifter, de pålægges ved ulovlig parkering på rastepladser. Afvisningen sker med henvisning til bidrag fra Rigspolitiet og er forventelig, men ikke desto mindre skuffende, mener ITD.

 

- Rigspolitiet har tydeligvis meget svært ved at tillade andre myndigheder at få værktøjerne til at inddrive bøder og afgifter hurtigt og effektivt. Rigspolitiet benytter ellers selvsamme værktøj med straksopkrævning ved eksempelvis udenlandske chaufførers overtrædelse af køre- og hviletiderne, så vi ved, at det virker. Derfor ville det være en oplagt løsning på et stort problem for branchen at lade Færdselsstyrelsen bruge samme værktøj, og til trods for Rigspolitiets umiddelbare automatreaktion med afvisning vil vi fortsætte indsatsen for mere effektiv inddrivelse af afgifterne, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

 

Hun frygter, at Rigspolitiets afvisning er tegn på, at myndigheden ikke har forstået de alvorlige konsekvenser, noget så simpelt som en overtrædelse af parkeringsreglerne kan have for de lovlydige:

 

- Det er altså ikke for sjov, at vi gennem meget lang tid har kæmpet for bedre forhold for chaufførerne på landets rastepladser. Det er et helt urimeligt arbejdspres på vores medarbejdere, at de gang på gang tvinges til at skulle vælge mellem at risikere selv at få en parkeringsafgift – som de vel at mærke betaler – eller overtræde køre- og hviletidsreglerne i en desperat jagt på en plads, hvor de kan holde deres lovpligtige hvil. Vi fortsætter derfor kampen – dels for bedre opkrævning af udestående afgifter, men nok så vigtigt også for flere parkeringspladser på rastepladserne, så det grundlæggende problem med for få pladser minimeres, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >