fredag 12. november 2021 10:55

Begrav nu Boligjobordningen helt

I de kommende uger skal politikerne forhandle næste års finanslov hjem. Regeringen har foreslået kun at droppe den midlertidige udvidelse af boligjobordningen fra sidste år, hvor fradragene for håndværks- og serviceydelser blev sat op. Men ordningen skal afskaffes helt, mener ITD. Den skaber en unødvendig efterspørgsel på arbejdskraft i byggebranchen, mens andre brancher mangler hænder.

Der er mangel på chauffører i transportbranchen, og problemet forventes kun at blive større i fremtiden. Næsten halvdelen af lastbilchaufførerne er over 50 år, mange er på vej på pension og ungdomsårgangene bliver mindre.

 

Det kan medføre alvorlig mangel på nye hænder til at overtage rattet i lastbilerne de kommende år. En mangel, som vil skabe ringe i vandet og påvirke stort set alle brancher, hvis der ikke sættes ind.

 

Derfor er politikerne nødt til at se på alle tiltag, som kan være med til at afhjælpe problemet. Og en fjernelse af boligjobordningen med næste års finanslov er et godt sted at starte.

 

- Jeg er godt klar over, at en afskaffelse af boligjobordningen ikke løser alle vores problemer med chaufførmangel, men vi er nødt til at se på store som små tiltag for at sikre os, at der er chauffører nok i fremtiden. En afskaffelse af Boligjobordningen vil være hjælpsomt, og det er også anbefalingen fra de økonomiske vismænd. Det er derfor mit håb, at partierne tager skridtet fuldt ud og afskaffer ordningen helt, når finansloven for 2022 skal forhandles på plads, udtaler Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

I stedet for at fortsætte Boligjobordningen, bør man prioritere en langsigtet indsats for at sikre Danmark arbejdskraft, og det kræver politisk handling.

 

-Vi har selv givet nogle bud på, hvordan man kan fastholde seniorer i branchen og få de unge til at interessere sig for vores fag, men vi har også brug for, at politikerne ser bredt på, hvordan vi skaffer mere arbejdskraft. Herunder hvordan vi kan fastholde medarbejdere på arbejdsmarkedet i længere tid, hvordan unge vejledes i erhvervsvalg på skolerne og hvordan vi motiverer ledige til at skifte til transportbranchen, afslutter Carina Christensen. 

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >