Begrav nu Boligjobordningen helt
Der er mangel på chauffører i transportbranchen, og problemet forventes kun at blive større i fremtiden. Næsten halvdelen af lastbilchaufførerne er over 50 år, mange er på vej på pension og ungdomsårgangene bliver mindre.
Det kan medføre alvorlig mangel på nye hænder til at overtage rattet i lastbilerne de kommende år. En mangel, som vil skabe ringe i vandet og påvirke stort set alle brancher, hvis der ikke sættes ind.
Derfor er politikerne nødt til at se på alle tiltag, som kan være med til at afhjælpe problemet. Og en fjernelse af boligjobordningen med næste års finanslov er et godt sted at starte.
- Jeg er godt klar over, at en afskaffelse af boligjobordningen ikke løser alle vores problemer med chaufførmangel, men vi er nødt til at se på store som små tiltag for at sikre os, at der er chauffører nok i fremtiden. En afskaffelse af Boligjobordningen vil være hjælpsomt, og det er også anbefalingen fra de økonomiske vismænd. Det er derfor mit håb, at partierne tager skridtet fuldt ud og afskaffer ordningen helt, når finansloven for 2022 skal forhandles på plads, udtaler Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
I stedet for at fortsætte Boligjobordningen, bør man prioritere en langsigtet indsats for at sikre Danmark arbejdskraft, og det kræver politisk handling.
-Vi har selv givet nogle bud på, hvordan man kan fastholde seniorer i branchen og få de unge til at interessere sig for vores fag, men vi har også brug for, at politikerne ser bredt på, hvordan vi skaffer mere arbejdskraft. Herunder hvordan vi kan fastholde medarbejdere på arbejdsmarkedet i længere tid, hvordan unge vejledes i erhvervsvalg på skolerne og hvordan vi motiverer ledige til at skifte til transportbranchen, afslutter Carina Christensen.