mandag 31. maj 2021 10:02

Endnu en regning på vej med posten

Regeringen har for fjerde gang forlænget en aftale om postbefordringen. Dermed har regeringen endnu en gang købt sig tid til at finde en langtidsholdbar løsning for postbefordringen i Danmark, og nu er det på tide, at den dyrekøbte tid bruges fornuftigt, mener ITD.

Regeringen har endnu en gang været nødsaget til at forlænge den midlertidige aftale med PostNord om udbringning af befordringspligtige breve og pakker. Forlængelsen, der er indgået med regeringens støttepartier, er den fjerde af sin slags og betyder, at skatteborgerne siden 2019 i alt kommer til at betale forventeligt omkring 700 millioner kroner til PostNord for at løfte befordringspligten i Danmark. Forlængelsen gælder indtil 2023 og må være den sidste af sin slags, mener ITD, der gennem flere år har arbejdet for mere fair konkurrence på området.

 

- Det nærmer sig det tragiske, at regeringen gang på gang på gang forlænger levetiden på et dyrt system med indbygget konkurrenceforvridning. EU kigger kritisk på hele systemet, så vores bedste råd til ministeren er at få brugt tiden fornuftigt og en gang for alle få gjort op med den massive statsstøtte til en statsejet aktør, der også er aktiv på et velfungerende pakke- og stykgodsmarked. Det er på høje tid, og det burde alle efterhånden kunne indse, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

 

ITD har gennem flere år kørt sager for at få standset den konkurrenceforvridning, man mener finder sted med ulovlig statsstøtte til PostNord. Senest har EU-Domstolen slået fast, at EU-Kommissionen ikke havde undersøgt statsstøtte i form af både en kapitalindsprøjtning og en årelang momsfritagelse til PostNord godt nok, før de blev godkendt. Dermed er EU-Kommissionen forpligtet til at kaste et langt mere kritisk blik på disse ordninger. Regeringen forventer, at det vil tage 6-8 måneder fra juli 2021. Dermed er der lagt op til, at de politiske drøftelser om en langsigtet løsning kan igangsættes i første halvdel af 2022.

 

- EU-Kommissionens endelige dom over den massive statsstøtte, der allerede har fundet sted, skal selvfølgelig inddrages i en ny model. Men regeringen må bruge tiden aktivt. De skal ikke blot sidde på hænderne, men må i gang med at inddrage erfaringer fra andre lande og aktører, så de kan komme med et forslag til, hvordan man kan sikre udbringning af post uden, at det samtidig skal medføre urimelig konkurrence, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >
torsdag 19. december 2024

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg

I 2025 bliver tilsynet med virksomheders håndtering af affald styrket og strømlinet. Miljøstyrelsen har offentliggjort tre guides, der skal klæde forskellige aktører godt på til affaldstilsyn.

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg >