onsdag 05. maj 2021 15:31

EU-dom i PostNord-sag er en vigtig sejr i kampen for fair konkurrence

EU-Kommissionen var alt for hurtig til at afvise, at ordninger indeholdt statsstøtte til PostNord, fastslår afgørende dom ved EU-Domstolen. Dommen kan medføre milliardstort tilbagebetalingskrav mod PostNord og vækker glæde i ITD, der i årevis har kæmpet for fair og lige konkurrence på området.

EU-Domstolen har i en opsigtsvækkende dom underkendt EU-Kommissionens godkendelse af statsstøtte til PostNord. I to konkrete tilfælde har Kommissionens behandling været for lemfældig og ikke grundig nok, så det er derfor fortsat meget tvivlsomt, om et kapitalindskud på en milliard kroner og en årelang momsfritagelse til PostNord er foregået på lovlig vis. Ifølge dommen er det næppe tilfældet, og det vækker glæde i ITD, der i årevis har kæmpet imod, at en statsejet og statsstøttet virksomhed konkurrerer på urimeligt fordelagtige vilkår mod private aktører.

 

- Det er en glædens dag for den frie og lige konkurrence. EU-Domstolen fastslår klokkeklart, at EU-Kommissionens godkendelse af både et kæmpe kapitalindskud på en milliard kroner og en årelang momsfritagelse er foretaget på et tvivlsomt og ikke ordentligt gennembearbejdet grundlag. Samtidig lægger dommen op til, at det bliver meget vanskeligt for EU-Kommissionen igen at afvise, at de ordninger indeholder støtte. Så en genbehandling i EU-Kommissionen fører efter al sandsynlighed heller ikke til endnu en godkendelse, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Dommen kan dermed få alvorlige konsekvenser for PostNord for at have modtaget ulovlig statsstøtte. Det statsejede selskab vil i så fald stå til at skulle tilbagebetale kapitalindskuddet på en milliard kroner med strafrente fra 2017, ligesom momsfritagelsen på en anslået årlig værdi af mindst 250 millioner kroner også ville skulle tilbagebetales for alle de år, den er blevet givet. Det er over 10 år.

 

- Dommen er langt mere end en sag om procedurefejl. En nærlæsning af dommens præmisser skitserer en virkelighed, hvor PostNord ultimativt kan blive pålagt at tilbagebetale ulovlig statsstøtte for en værdi af i omegnen af 3-4 milliarder kroner plus strafrenter. Det er med andre ord en meget alvorlig sag for PostNords eksistens, siger Carina Christensen, der forventer, at dommen vil føre til en diskussion af, hvordan PostNord skal drives fremadrettet.

 

- Takket være EU-Domstolen får vi nu igen slået fast, at der heldigvis er grænser for, hvordan man som stat kan gå og støtte egne selskaber, der ligger i skarp konkurrence med private aktører. Jeg forventer, at transportministeren tager dommen til efterretning og bruger den til at lave en ny model for, hvordan PostNord kan og skal agere på det danske marked, siger Carina Christensen.

 

ITD vil nu nærlæse dommen og dens konklusioner – også på de sager om ulovlig statsgaranti, forkert fordeling af fællesomkostninger og overkompensation for PostNords befordringspligt, hvor EU-Domstolen afviste ITD’s klager. Disse elementer ville dog også kunne indgå i EU-Kommissionens genbehandling af hele sagskomplekset og med en nylig kritisk Rigsrevisionsrapport om fordelingen af fællesomkostningerne, er heller ikke disse sager endegyldigt belyst eller afsluttede.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >