mandag 10. maj 2021 10:54

Fælles fodslag for flere modulvogntog på det europæiske vejnet

På den internationale transportorganisation IRU’s netop afholdte generalforsamling understregede ITD behovet for at få udbredt de klimavenlige modulvogntog. I dag er modulvogntog i EU nemlig kun tilladt som nationale forsøgsordninger og ved bilaterale aftaler mellem medlemslandene. Det er nødvendigt med en generel europæisk tilladelse, hvis man for alvor skal høste klimagevinsten ved et mere effektivt transporterhverv, fremhævede ITD.

Der er behov for at få kigget på reglerne for grænseoverskridende transport med de klimavenlige modulvogntog, hvis man ønsker, at den tunge transport hurtigt og effektivt reducerer CO2-udledningen. Modulvogntog kan medbringe op til 50 procent mere gods end traditionelle vogntog, men udleder omkring 15 procent mindre CO2 per transporteret enhed, og derfor er det paradoksalt, at udbredelsen af modulvogntog ikke indgår i EU-Kommissionens liste over klimainitiativer for transportbranchen, mener ITD.

 

- Udbredelsen af modulvogntog er heldigvis allerede en prioriteret indsats for IRU, men det er helt nødvendigt, at vi alle løfter i flok, hvis ambitionen om flere modulvogntog på de europæiske veje skal blive en realitet. EU-Kommissionen har indtil nu været nølende på området, så der er behov for et fortsat pres for at få sagen igennem. Her er IRU-generalforsamlingen et godt udgangspunkt til at få koordineret kræfterne, ligesom vi fra ITD’s side også er i gang med en mødeserie med søsterorganisationer og andre relevante aktører for at skabe en fælles front, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

 

Den internationale indsats kan dog ikke stå alene. Hvis det skal lykkes på kort sigt at få den grænseoverskridende transport med modulvogntog til at glide nemmere, er det vigtigt, at også EU-medlemslandene rejser spørgsmålet individuelt i Bruxelles, og her ser foreningen gerne et stærkt dansk engagement.

 

- Når EU-Kommissionen fortsat ikke engagerer sig i sagen, er det op til medlemslandene at komme mere på banen og bidrage aktivt til, at modulvogntog bliver en del af klimaløsningen for den internationale transport. Og her har Danmark med sin klimaprofil og stærke transportsektor en mulighed for at spille en vigtig rolle og samle ligesindede lande for at lægge maksimalt pres på systemet i Bruxelles. Det er vi i god og konstruktiv dialog med regeringen og myndighederne herhjemme om, siger Henriette Kjær.

 

Danmark indførte i 2008 en forsøgsordning med modulvogntog, der sidenhen er blevet forlænget til år 2030. De positive erfaringer har fået antallet af modulvogntog til at stige år efter år, og der er i dag over 1.100 modulvogntog i Danmark.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >