tirsdag 07. september 2021 12:50

Farvel til den skadelige 11 kilo-regel

Transportminister Benny Engelbrecht har netop sendt et lovforslag i høring, som indeholder et forslag om at fjerne den såkaldte 11 kilo-regel. Den regel har stået i vejen for at sikre fair konkurrence mellem lastbiler og varebiler. Der har hidtil ikke været flertal i Folketinget for at fjerne reglen, men med lovforslaget ser det nu ud til, at transportministeren har fundet et flertal. Det glæder ITD, der længe har arbejdet aktivt for at få fjernet reglen, og derfor skal der lyde en stor ros til ministeren for at fremsætte lovforslaget.

Siden reglerne om tilladelse til godskørsel med varebiler trådte i kraft i 2019, har det været muligt for virksomheder, der leverer stykgods på mindre end 11 kilo at køre godskørsel uden tilladelse. Det har ført til et system, som både politiet og Færdselsstyrelsen har haft vanskeligt ved at administrere og kontrollere, og det har stået i vejen for at få sikret ordnede forhold i varebilbranchen og fair og lige konkurrencevilkår mellem lastbiler og varebiler.

- Da man i 2019 indførte krav om tilladelse for at køre godskørsel med varebil, var det for at få ryddet op i varebilsbranchen, som var præget af mange udfordringer, og hvor arbejdet langt fra altid foregik under ordnede forhold. I mellemtiden har reglen vist sig stort set umulig at kontrollere. Vi har løbende haft en god dialog om problemstillingen med partierne i Folketinget, og vi er derfor meget glade for, at det nu ser ud til, at transportminister Benny Engelbrecht har skaffet sig et flertal for at fjerne reglen, siger chefkonsulent hos ITD, Jens Hvid Bang.

Samtidig med forslaget om at fjerne 11 kilo-reglen foreslår transportministeren at hæve vægtgrænsen fra 2.000 kilo til 2.500. På den måde vil reglerne for national godskørsel med varebiler komme til at harmonere med de kommende regler for international godskørsel med varebiler, som er en del af EU’s Vejpakke, der træder i kraft næste år.

- I ITD arbejder vi for ens regler på tværs af grænserne, og vi mener, at det er klogt at bruge de samme vægtgrænser i Danmark, som man bruger i EU. Helt overordnet set støtter vi at få regler harmoniseret, og vi mener derfor også, at der skal gælde de samme regler for godskørsel – uanset om det foregår med varebil eller med lastbil. Hvis det ikke sker, vil vi i fremtiden blot opleve, at branchens problemer og udfordringer flytter fra lastbilerne og over i varebilerne. Det er uholdbart i forhold til at sikre ordentlige arbejdsforhold i branchen, udtaler Jens Hvis Bang.

Før reglerne kan træde i kraft, skal de behandles i Folketinget. ITD vil følge Folketingets behandling tæt og vil arbejde aktivt for at sikre, at der vil være flertal for at få fjernet 11 kilo-reglen.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >