torsdag 23. marts 2023 14:28

Finanslov giver grønt lys til nyt vognmandsgebyr

SVM-regeringen præsenterede i dag sit udspil til en ny finanslov. Med det nye statsbudget får Færdselsstyrelsen mulighed for at opkræve det nye gebyr for godskørselstilladelser. Samtidig bærer finansloven præg af enorme udgifter til administration af den kommende kørselsafgift. Denne erhvervsfjendtlige tilgang til transportbranchen kan ikke blive ved, mener ITD.

Regeringen fremlagde i dag forslaget til en ny finanslov for 2023. Med forslaget får Færdselsstyrelsen mulighed for at opkræve det nye gebyr for at få tilladelse til at køre godskørsel med lastbil. 

 

En tilladelse, som er grundlaget for, at en vognmand overhovedet kan drive forretning.

 

ITD mener, at gebyret er udtryk for en fjendtlig tilgang til vognmandserhvervet, som allerede er under hårdt pres af stigende omkostninger.

 

-Færdselsstyrelsens gebyr for at få en godskørselstilladelse er en torn i øjet på transporterhvervet, som presses fra alle sider af stigende omkostninger og et bureaukrati, præget af nidkær kontrol og urimelig lang sagsbehandling, siger bestyrelsesformand i ITD, John A. Skovrup, og fortsætter.

 

- Og nu vil regeringen tilmed have, at vognmændene skal betale for sagsbehandlingen. Det er under al kritik, siger bestyrelsesformanden.

 

Enorme udgifter til administration 

Vognmandsbranchen er et af de mest konkurrenceudsatte erhverv, og hver gang regeringen pålægger omkostninger, koster det på de danske vognmænds konkurrenceevne.

 

Og det kan ikke blive ved, understreger John A. Skovrup.

 

-Regeringen vil med den kommende kørselsafgift allerede malke erhvervet for flere milliarder hvert år og bruge næsten 300 mio. kroner af dem alene på administration. Det tegner et billede af en regering, som er mere optaget af at kræve skatter ind, end af at gøre noget ved de kæmpe udfordringer, transportbranchen står over for, siger John Skovrup og tilføjer.

 

-Og det siger sig selv, at vognmændene, ikke kan blive ved med at betale en større og større del af deres indtægter til staten, siger John A. Skovrup, som også bemærker fraværet af penge til fx. rastepladser, støtteordninger til el-lastbiler og flere midler til udrulning af alternativ drivmiddelinfrastruktur i finanslovsforslaget.

 

Færdselsstyrelsens gebyr dækker tilladelser til både bus- og godskørsel og vil være på 1500 kr. pr. tilladelse, eller bekræftede kopier. Det vil ifølge Færdselsstyrelsen koste de danske transportvirksomheder næsten 10 millioner kroner alene i år.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 19. maj 2025

Cybersikkerhed i transportbranchen

Den netop vedtagne NIS2-lov, der træder i kraft den 1. juli 2025, stiller skærpede krav til cybersikkerhed til virksomheder og myndigheder, der spiller en kritisk rolle i samfundet. Enkelte transportvirksomheder vurderes at være direkte omfattet, mens andre frivilligt kan lade sig inspirere.

Cybersikkerhed i transportbranchen >
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >