torsdag 23. marts 2023 14:28

Finanslov giver grønt lys til nyt vognmandsgebyr

SVM-regeringen præsenterede i dag sit udspil til en ny finanslov. Med det nye statsbudget får Færdselsstyrelsen mulighed for at opkræve det nye gebyr for godskørselstilladelser. Samtidig bærer finansloven præg af enorme udgifter til administration af den kommende kørselsafgift. Denne erhvervsfjendtlige tilgang til transportbranchen kan ikke blive ved, mener ITD.

Regeringen fremlagde i dag forslaget til en ny finanslov for 2023. Med forslaget får Færdselsstyrelsen mulighed for at opkræve det nye gebyr for at få tilladelse til at køre godskørsel med lastbil. 

 

En tilladelse, som er grundlaget for, at en vognmand overhovedet kan drive forretning.

 

ITD mener, at gebyret er udtryk for en fjendtlig tilgang til vognmandserhvervet, som allerede er under hårdt pres af stigende omkostninger.

 

-Færdselsstyrelsens gebyr for at få en godskørselstilladelse er en torn i øjet på transporterhvervet, som presses fra alle sider af stigende omkostninger og et bureaukrati, præget af nidkær kontrol og urimelig lang sagsbehandling, siger bestyrelsesformand i ITD, John A. Skovrup, og fortsætter.

 

- Og nu vil regeringen tilmed have, at vognmændene skal betale for sagsbehandlingen. Det er under al kritik, siger bestyrelsesformanden.

 

Enorme udgifter til administration 

Vognmandsbranchen er et af de mest konkurrenceudsatte erhverv, og hver gang regeringen pålægger omkostninger, koster det på de danske vognmænds konkurrenceevne.

 

Og det kan ikke blive ved, understreger John A. Skovrup.

 

-Regeringen vil med den kommende kørselsafgift allerede malke erhvervet for flere milliarder hvert år og bruge næsten 300 mio. kroner af dem alene på administration. Det tegner et billede af en regering, som er mere optaget af at kræve skatter ind, end af at gøre noget ved de kæmpe udfordringer, transportbranchen står over for, siger John Skovrup og tilføjer.

 

-Og det siger sig selv, at vognmændene, ikke kan blive ved med at betale en større og større del af deres indtægter til staten, siger John A. Skovrup, som også bemærker fraværet af penge til fx. rastepladser, støtteordninger til el-lastbiler og flere midler til udrulning af alternativ drivmiddelinfrastruktur i finanslovsforslaget.

 

Færdselsstyrelsens gebyr dækker tilladelser til både bus- og godskørsel og vil være på 1500 kr. pr. tilladelse, eller bekræftede kopier. Det vil ifølge Færdselsstyrelsen koste de danske transportvirksomheder næsten 10 millioner kroner alene i år.

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 14. august 2025

Har du styr på momsen?

Fristen for at indberette og betale moms den 1. september 2025 nærmer sig. Læs med her og bliv klogere på Skattestyrelsens råd til at komme godt i mål med momsregnskabet – før, under og efter indberetning.

Har du styr på momsen? >
tirsdag 12. august 2025

Nyt om vejafgift i Holland

Fra 1. juli 2026 indfører Holland en ny kilometerbaseret vejafgift. Fra denne dato kan man ikke længere benytte eurovignetten, men skal betale en kilometerbaseret vejafgift. Det kan gøres via en køretøjsenhed.

Nyt om vejafgift i Holland >
tirsdag 12. august 2025

Nyt ITD-netværk ruster næste generation af vognmænd

Sparring, erfaringsdeling og målrettede faglige input er nøgleordene for ITD’s nye netværk “Næste Generation”. Netværket er henvendt den næste generation af vognmænd: Dem, der lige har overtaget en virksomhed og dem, der står over for det.

Nyt ITD-netværk ruster næste generation af vognmænd >