fredag 25. juni 2021 15:02

Fjern 11 kilo-regel for varebilstransport

Hvis man vil have fair og lige vilkår på transportområdet, må man snarest få fjernet de regler, der gør transport med varebiler til en gråzone, mener ITD. Meldingen kommer, efter at regeringen er stødt på modstand i bestræbelserne på at fjerne en regel om, at kun transport med stykgods, der vejer mere end 11 kilo, skal være omfattet af reglerne.

Der bør være lige konkurrencevilkår – uanset om transporten foregår med lastbil eller med varebil. Det mener ITD, der opfordrer regeringen til at holde fast i planerne om at fjerne 11 kilo-reglen for transport med varebiler. Reglen betyder, at varebiler i dag frit kan køre med gods uden at være reguleret af godskørselslovens bestemmelser, så længe det enkelte stykgods ikke vejer mere end 11 kilo.

 

- Lovgivningen på området for transport med varebiler er slet ikke fulgt med tidens udvikling. I dag ser man stadig mere spekulation i omlæsning fra lastbiler til varebiler, fordi varebiler ikke er et reguleret område på samme måde som lastbiltransport er. Det risikerer at gøre varebilstransport til en katalysator for stadig ringere arbejdsvilkår, ligesom det helt oplagt ikke er en god ide at erstatte en enkelt lastbil med 10 varebiler, hvis man vil gøre noget godt for klimaet og miljøet og samtidig bekæmpe de stigende trængselsudfordringer, siger Henriette Kjær, chef for ITD’s politiske afdeling.

 

Som repræsentant for omkring 700 professionelle transport- og logistikvirksomheder har ITD gennem længere tid set med bekymring på udviklingen. EU kommer med harmoniserede regler for international transport med varebiler i 2022, men i stedet for at afvente og implementere disse til også at gælde nationalt, har man fra dansk side udviklet egne regler på området. Og det er ikke hensigtsmæssigt, mener Henriette Kjær.

 

- Hvis man ikke sørger for mere lige konkurrencevilkår på området med vejtransport, risikerer vi at se en eksplosiv stigning i antallet af varebiler, der bliver brugt til at transportere gods. Det er ikke en effektiv måde at transportere varer på – hverken klima- eller trængselsmæssigt. I stedet bør man fra politisk hold sørge for ordnede forhold samt fair og lige konkurrencevilkår – også mellem varebiler og lastbiler. Opgaven er jo den samme – professionel transport af gods. Derfor bør godskørselslovens bestemmelser selvfølgelig også gælde, hvis transporten foregår i et køretøj, der tilfældigvis vejer et bestemt antal kilo, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >