torsdag 08. april 2021 13:27

Gode takter i regeringens infrastruktur-udspil

Det er rigtig positivt, at regeringen vil udbygge motorvejsnettet i Danmark. Nu er det op til forhandlingsparterne at sørge for, at der også kommer flere rastepladser, så chauffører kan holde deres lovpligtige hvil, mener ITD, der også roser regeringen for at tage branchens klimaudfordringer alvorligt.

Regeringen har i dag præsenteret sin længe ventede plan for investeringer i den danske infrastruktur. Regeringen skal have ros for at tage udfordringerne med trængsel op, og forslagene om udbygningen af motorvejsnettet og ideen om en pulje, der kan afhjælpe trængselsproblemer på landeveje og tilkørselsramper til motorveje, er også godt set, mener ITD.

- Regeringen har givet sig god tid til at komme med et udspil, men udspillet indeholder til gengæld også flere gode elementer, som det nu gælder om at få iværksat så hurtigt som overhovedet muligt. Det drejer sig ikke mindst om de meget presserende udbygninger af motorvejsstrækninger, hvor vores medlemmer dagligt taber tid og indtjening, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Regeringen foreslår blandt andet at udvide E20 syd om Odense og afsætter derudover også 13,5 mia. kroner til en udvidelse af E45 i Østjylland. I alt afsættes der knap 47 mia. kroner til vejprojekter, og det glæder ITD.

- Det er på vejnettet, vi har det meste af trafikken og oplever de største udfordringer. Derfor er det først og fremmest her, der skal investeres. Det gælder også kapaciteten på rastepladser, som slet ikke har fulgt med trafikudviklingen og derfor udgør et selvstændigt problem for de mange chauffører, der hver dag holder Danmark forsynet med varer og gods. Det skal planen selvfølgelig også tage højde for, så mulighederne for pauser og hvil for chaufførerne bliver forbedret, siger Carina Christensen.

Udspillet omtaler ikke flere rastepladser, men taler om oprettelse af ladestandere ved eksisterende rastepladser. Også her er det vigtigt at indtænke den tunge vejgodstransport og dermed se på flere alternativer end blot el, mener ITD, der derfor hilser regeringens ambition om i forlængelse af klimapartnerskabet for landtransport at igangsætte et arbejde med en strategi for grøn drivmiddelinfrastruktur til tung vejtransport.

- Regeringen lader til at have forstået den tunge transports dilemma: Vi vil gerne den grønne omstilling, men der er alt for stor usikkerhed om, hvilken teknologi der vil udgøre fremtidens drivmiddel. Derfor er det yderst positivt, at regeringen vil udarbejde en strategi, der kan give branchen større sikkerhed for, hvad der skal satses på – det er et meget velkomment initiativ, som kan hjælpe den grønne omstilling godt på vej, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. december 2025

Informationsmøde om pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2026

Få et samlet overblik over puljens indhold, ansøgningsproces og tidsplan, når Vejdirektoratet inviterer til online informationsmøde den 15. januar.

Informationsmøde om pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2026 >
torsdag 11. december 2025

Belgien: Trafikændringer ved Vilvoorde-viadukten fra januar 2026

Fra den 6. januar 2026 vil der være trafikale ændringer ved Vilvoorde-viadukten i retning mod Gent, når renoveringsarbejdet af vejen træder ind i næste fase. Du skal være opmærksom på indsnævrede spor, lavere fartgrænser og begrænsninger i weekenderne.

Belgien: Trafikændringer ved Vilvoorde-viadukten fra januar 2026 >
torsdag 11. december 2025

FDE Fonden uddeler 1,2 mio. kr. til projekter, der styrker transportbranchen

Fra nye undervisningsmaterialer og trafiksikkerhed til faglige forløb og unges vej ind i branchen. 26 projekter får støtte i FDE Fondens anden ansøgningsrunde 2025.

FDE Fonden uddeler 1,2 mio. kr. til projekter, der styrker transportbranchen >