torsdag 08. april 2021 13:27

Gode takter i regeringens infrastruktur-udspil

Det er rigtig positivt, at regeringen vil udbygge motorvejsnettet i Danmark. Nu er det op til forhandlingsparterne at sørge for, at der også kommer flere rastepladser, så chauffører kan holde deres lovpligtige hvil, mener ITD, der også roser regeringen for at tage branchens klimaudfordringer alvorligt.

Regeringen har i dag præsenteret sin længe ventede plan for investeringer i den danske infrastruktur. Regeringen skal have ros for at tage udfordringerne med trængsel op, og forslagene om udbygningen af motorvejsnettet og ideen om en pulje, der kan afhjælpe trængselsproblemer på landeveje og tilkørselsramper til motorveje, er også godt set, mener ITD.

- Regeringen har givet sig god tid til at komme med et udspil, men udspillet indeholder til gengæld også flere gode elementer, som det nu gælder om at få iværksat så hurtigt som overhovedet muligt. Det drejer sig ikke mindst om de meget presserende udbygninger af motorvejsstrækninger, hvor vores medlemmer dagligt taber tid og indtjening, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Regeringen foreslår blandt andet at udvide E20 syd om Odense og afsætter derudover også 13,5 mia. kroner til en udvidelse af E45 i Østjylland. I alt afsættes der knap 47 mia. kroner til vejprojekter, og det glæder ITD.

- Det er på vejnettet, vi har det meste af trafikken og oplever de største udfordringer. Derfor er det først og fremmest her, der skal investeres. Det gælder også kapaciteten på rastepladser, som slet ikke har fulgt med trafikudviklingen og derfor udgør et selvstændigt problem for de mange chauffører, der hver dag holder Danmark forsynet med varer og gods. Det skal planen selvfølgelig også tage højde for, så mulighederne for pauser og hvil for chaufførerne bliver forbedret, siger Carina Christensen.

Udspillet omtaler ikke flere rastepladser, men taler om oprettelse af ladestandere ved eksisterende rastepladser. Også her er det vigtigt at indtænke den tunge vejgodstransport og dermed se på flere alternativer end blot el, mener ITD, der derfor hilser regeringens ambition om i forlængelse af klimapartnerskabet for landtransport at igangsætte et arbejde med en strategi for grøn drivmiddelinfrastruktur til tung vejtransport.

- Regeringen lader til at have forstået den tunge transports dilemma: Vi vil gerne den grønne omstilling, men der er alt for stor usikkerhed om, hvilken teknologi der vil udgøre fremtidens drivmiddel. Derfor er det yderst positivt, at regeringen vil udarbejde en strategi, der kan give branchen større sikkerhed for, hvad der skal satses på – det er et meget velkomment initiativ, som kan hjælpe den grønne omstilling godt på vej, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
onsdag 05. november 2025

Slovakiet – kørselsforbud den 17. november ophører

Den 17. november er ikke længere en fridag i Slovakiet. Derfor ophører kørselsforbuddet.

Slovakiet – kørselsforbud den 17. november ophører >
tirsdag 04. november 2025

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at afsætte 120 millioner kroner til udvidelse og ombygning af særtransportkorridoren til Esbjerg Havn. Det er en beslutning, der vækker glæde i ITD og markerer et vigtigt skridt mod bedre vilkår for særtransportører.

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn >
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >