onsdag 26. maj 2021 15:07

Grønne byer har også brug for varer

Regeringen lægger i nyt udspil op til, at kommuner skal kunne lave nul-emissionszoner i byerne. Ambitionen er god, men transportbranchen skal tages med på råd, hvis der også skal være varer til borgerne i byen, mener ITD.

Regeringen vil gøre det nemmere at indføre nul-emissionszoner i danske byer, men det er vigtigt, at begrænsningerne indføres i takt med, at de teknologiske muligheder rent faktisk er til stede og konkurrencedygtige – ellers kan det føre til højere forbrugspriser og mere butiksdød i danske byer, mener ITD.

 

– Vi arbejder aktivt med at reducere den negative påvirkning fra trafikken, og vi anerkender det politiske behov for handling. Vi vil som branche også meget gerne medvirke til at finde gode og ikke mindst holdbare løsninger på eksempelvis indførelse af nul-emissionszoner. I den forbindelse er det vigtigt at huske lastbilernes værdifulde bidrag til erhvervslivet – varerne skal jo frem til butikkerne, så forbrugerne kan fylde deres indkøbsposer, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

Udfordringen for den tunge transport i byerne er dels teknologisk, dels logistisk.

 

– Den emissionsfri teknologi til lastbiler er desværre langt fra lige så moden som til personbiler. Derfor er der særlige behov – også investeringsmæssigt, som man skal tage højde for. Eksempelvis koster en batterilastbil op mod tre gange så meget som en konventionel – det har de færreste vognmænd råd til. Så enten vil varerne ikke kunne komme frem, eller også vil vi se en væsentlig fordyrelse af varerne i byer med emissionsfri zoner. Udgiften skal jo betales, og det vil i sidste ende være slutkunderne, der ender med regningen, siger Henriette Kjær.

 

En ofte fremført løsning er omlastning til varevogne, der så kan servicere bymidterne. Det vil i givet fald kunne løse nogle af udfordringerne med udledninger fra køretøjerne, men medfører til gengæld øget trafik og risiko for flere ulykker.

 

– Vi kommer ikke uden om, at lastbiler nu en gang er mere effektive til at transportere store mængder varer end små varevogne. Det betyder helt konkret, at en enkelt lastbil kan erstatte 10 varebiler – og så er spørgsmålet jo, hvad den ekstra trafik ellers medfører af negative konsekvenser med potentielt flere ulykker og mere trængsel, siger Henriette Kjær.

 

ITD opfordrer derfor til, at alle kommuner husker at inddrage transportbranchen og rådføre sig om konsekvenserne, før de indfører emissionsfri zoner. Målet er den bedst mulige servicering af borgere og erhvervsliv i byerne med færrest mulige negative konsekvenser, fastslår Henriette Kjær.

 

– Vi tropper meget gerne op, hver gang en kommune ønsker at vende problematikken. Vi har viden og erfaring inden for området, og den stiller vi meget gerne til rådighed. Samtidig er det vigtigt, at nye begrænsninger indføres på en måde og med en tidshorisont, der giver vognmænd en realistisk mulighed for at omstille sig, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
fredag 25. april 2025

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne

Som ITD i går beskrev, er lovforslaget om en bødefordobling ved vejafgiftsovertrædelser nu vedtaget. Det skete til tredjebehandlingen i Folketinget, hvor i alt 83 stemte for forslaget, mens 24 stemte imod. Læs her, hvordan stemmerne fordelte sig.

Bødefordobling vedtaget: Sådan stemte partierne >
torsdag 24. april 2025

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl

På trods af ITD’s tidlige advarsler herom er lovforslaget om at fordoble bødestørrelsen for vejafgiftsovertrædelser i dag blevet vedtaget af Folketinget. Det sker, selvom vejafgiftssystemet fortsat er præget af store fejl, og vognmændene stadig ikke får den lovede konduite.

Vejafgift: Bøder fordobles trods massive systemfejl >
torsdag 24. april 2025

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig?

Den 24. maj åbner ITD endnu engang dørene til Åbent Vognmandsmøde. Denne gang ved Jens Konrad A/S i Silkeborg.

Én måned til Åbent Vognmandsmøde 2025 – har du husket at tilmelde dig? >