ITD: Det haster med de 5-akslede lastbiler
Copyright: Daimler
Det kræver en ændring af bekendtgørelsen om vægt og dimensioner, hvis det fremadrettet skal være muligt at køre på de danske veje med 5-akslede 40 ton lastbiler til gavn for både klimaet og fleksibiliteten i branchen. Men ændringen trækker ud, og det er problematisk.
En lang række af ITD’s medlemmer står nemlig overfor at skulle udskifte deres nuværende materiel, og det er ved at være sidste udkald, hvis vognmændene skal nå at investere i nye køretøjer for at leve op til skærpede miljøzonekrav, der gælder fra januar 2022. Derfor har ITD henvendt sig til Transportministeriet for at få sat skub i lovændringen.
- Det er vores opfattelse, at en forøgelse af vægtgrænsen for de 5-akslede lastbiler ligger lige til højrebenet med positive tilkendegivelser fra myndighederne og stor, politisk bevågenhed. Men desværre lader det til, at luften er gået lidt af ballonen. Derfor har vi bedt ministeriet om en tidshorisont for en mulig ændring af de nuværende regler og eventuelle tekniske krav, så vores medlemmer ved, hvad udsigterne er, og på den baggrund kan vurdere nytten af at investere i nye lastbiler, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.
Der skulle ikke være nævneværdige udfordringer for vejnettet med at forøge vægtgrænsen fra de nuværende 32 ton, så jo før der kommer en afklaring des bedre, selvom det for nogle allerede er ved at være for sent.
- Med en leveringstid på over et år, så ser det svært ud for de vognmænd, der ønsker at investere i nye 5-akslede lastbiler for at leve op til miljøzonekravene. Selvom det er vores forventning, at der tages hensyn til de lange investeringstider fra myndighedernes side, haster det med klarhed for vognmændene, siger Lasse Kristoffersen.
Forøgelsen af vægtgrænsen for 5-akslede lastbiler er et af forslagene i ITD’s vægt- og dimensionskatalog mod en mere klimavenlig, effektiv og sikker transportbranche.