onsdag 22. december 2021 14:18

ITD: Dobbelttrailer-analyse er en tidlig julegave til erhvervet

Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsens nye analyse om kørsel med dobbelttrailere i Danmark betyder, at vi forhåbentlig snart vil se de lange vogntog på det danske vejnet. ITD, der aktivt har leveret input til analysen, er begejstret for udsigten til transporter med ekstra lange lastbiler. ITD havde dog gerne set at rutenettet var blevet mere vidtgående, og totalvægten hæves.

Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten blev i december sidste år enige om at se på mulighederne for at indføre forsøg med dobbelttrailere til gavn for effektiviteten i branchen og klimaet. Efter nytår skal der tages politisk stilling til det videre arbejde med dobbelttrailere på baggrund af analysen, og hvordan forsøget i så fald skal finansieres.

 

Analysen lægger op til at indføre en forsøgstrækning på omkring 900 kilometer, hvor det tillades at køre med dobbelttrailere på op til 34 meter med en totalvægt på 70 ton. Det er desværre i underkanten af det reelle behov ude hos vognmændene, lyder det fra ITD.

 

- Nu handler det selvfølgelig om at få gang i forsøget, så vi kan få gjort os nogle erfaringer med dobbelttrailere ude på vejene. Men det er klart, at vi i de kommende politiske forhandlinger kommer til at arbejde for højere totalvægt og et udvidet rutenet med blandt andet passage over Øresund, som også var vores anbefalinger under det forberedende arbejde til analysen, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen og fortsætter:

 

- Vi vil selvfølgelig også ind at kigge nærmere på nogle af de tekniske krav, som vi umiddelbart tænker kan medføre udfordringer. De konkrete tekniske krav vil vi gennemgå i nærmere dialog med vores medlemmer samt med leverandører af køretøjer og teknisk udstyr.

 

ITD sender dog samtidig en stor ros til både Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen for at inddrage branchen aktivt i udarbejdelsen af analysen, hvilket har ført til et bedre produkt.

 

- Det har været en meget positiv proces. Selvom vi ikke har fået det præcis, som vi gerne vil have det, så er vi eksempelvis meget tilfredse med, at der er blevet lyttet til ITD’s forslag om at udvide rutenettet i sydgående retning til toldpladsen i Padborg, som ellers ikke var med i det oprindelige forslag. Det samme gør sig gældende for kompensationen på op til 2 ton mere, hvis der er tale om nulemissionslastbiler, siger Lasse Kristoffersen.

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >