onsdag 10. februar 2021 14:42

ITD-forslag: Undtag lastbilerne for reglerne om konfiskering

Det er at skyde langt over målet og ikke acceptabelt at konfiskere lastbiler i kampen mod vanvidskørsel. Sådan lyder det fra ITD, der kraftigt opfordrer politikerne til at undtage lastbilerne for reglerne om konfiskering under de igangværende forhandlinger af lovforslaget om vanvidskørsel.

Partierne på Christiansborg behandler i disse dage et nyt lovforslag, der skal gøre det muligt at konfiskere køretøjer uanset ejerforhold, hvis de anvendes til vanvidskørsel. Det gælder også for lastbiler. Men ifølge ITD er det ikke rimeligt, at vognmændene risikerer at miste deres levebrød på baggrund af et lovforslag, hvis hensigt er at bekæmpe vanvidskørsel ved ekstremt høje hastigheder. Derfor har foreningen henvendt sig til Folketingets Transportudvalg med et forslag om, at de kommende regler alene bør gælde køretøjer med en totalvægt under 3.500 kg.  

- Vi har alle hørt de frygtelige historier, hvor hensynsløse personer med fuldt overlæg bringer andres liv i fare. Det skal selvfølgelig stoppes her og nu. Når det er sagt, så rammer man helt forbi skiven ved at sidestille vores branche med gaderæs eller individer, der bevidst forsøger at forhindre politiet i at udføre deres arbejde. Det er i princippet konsekvensen af den her lov, selvom det hverken er vores medlemmer eller deres chauffører, der er årsagen til lovforslaget, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær, og fortsætter:

- Det er dybt urimeligt, at et problem, der er opstået hos privatbilisterne, skal ligge den tunge erhvervstransport til last. I værste fald risikerer man helt at fjerne forretningsgrundlaget for den enkelte vognmand ved en konfiskering af lastbilen, og det kan ikke være formålet med lovforslaget. Det bekræfter førstebehandlingen i Folketingssalen mig også i, hvor den tunge vejgodstransport slet ikke blev nævnt.

Ifølge ITD stilles transport- og logistikbranchen i en uklar og meget uheldig situation, hvis ikke den tunge erhvervstransport undtages de skærpede regler om vanvidskørsel.

- Vi er klare over, at denne lov er møntet på personbiler. Men lovens formuleringer er uklare i forhold til lastbiler. Det giver anledning til løftede øjenbryn, da det er vores opfattelse, at der gives for vide rammer til at konfiskere lastbilen på baggrund af en vurdering foretaget ude på landevejen. Vi sætter dog vores lid til, at almindelig sund fornuft sejrer i den her sag, men vi holder naturligvis blikket stift rettet mod de igangværende forhandlinger på Christiansborg, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >