onsdag 10. februar 2021 14:42

ITD-forslag: Undtag lastbilerne for reglerne om konfiskering

Det er at skyde langt over målet og ikke acceptabelt at konfiskere lastbiler i kampen mod vanvidskørsel. Sådan lyder det fra ITD, der kraftigt opfordrer politikerne til at undtage lastbilerne for reglerne om konfiskering under de igangværende forhandlinger af lovforslaget om vanvidskørsel.

Partierne på Christiansborg behandler i disse dage et nyt lovforslag, der skal gøre det muligt at konfiskere køretøjer uanset ejerforhold, hvis de anvendes til vanvidskørsel. Det gælder også for lastbiler. Men ifølge ITD er det ikke rimeligt, at vognmændene risikerer at miste deres levebrød på baggrund af et lovforslag, hvis hensigt er at bekæmpe vanvidskørsel ved ekstremt høje hastigheder. Derfor har foreningen henvendt sig til Folketingets Transportudvalg med et forslag om, at de kommende regler alene bør gælde køretøjer med en totalvægt under 3.500 kg.  

- Vi har alle hørt de frygtelige historier, hvor hensynsløse personer med fuldt overlæg bringer andres liv i fare. Det skal selvfølgelig stoppes her og nu. Når det er sagt, så rammer man helt forbi skiven ved at sidestille vores branche med gaderæs eller individer, der bevidst forsøger at forhindre politiet i at udføre deres arbejde. Det er i princippet konsekvensen af den her lov, selvom det hverken er vores medlemmer eller deres chauffører, der er årsagen til lovforslaget, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær, og fortsætter:

- Det er dybt urimeligt, at et problem, der er opstået hos privatbilisterne, skal ligge den tunge erhvervstransport til last. I værste fald risikerer man helt at fjerne forretningsgrundlaget for den enkelte vognmand ved en konfiskering af lastbilen, og det kan ikke være formålet med lovforslaget. Det bekræfter førstebehandlingen i Folketingssalen mig også i, hvor den tunge vejgodstransport slet ikke blev nævnt.

Ifølge ITD stilles transport- og logistikbranchen i en uklar og meget uheldig situation, hvis ikke den tunge erhvervstransport undtages de skærpede regler om vanvidskørsel.

- Vi er klare over, at denne lov er møntet på personbiler. Men lovens formuleringer er uklare i forhold til lastbiler. Det giver anledning til løftede øjenbryn, da det er vores opfattelse, at der gives for vide rammer til at konfiskere lastbilen på baggrund af en vurdering foretaget ude på landevejen. Vi sætter dog vores lid til, at almindelig sund fornuft sejrer i den her sag, men vi holder naturligvis blikket stift rettet mod de igangværende forhandlinger på Christiansborg, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
mandag 05. maj 2025

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag

Manglende proportionalitet i statens sanktionspraksis gør vejafgiftsbøderne ulovlige. Derfor indgav ITD tidligere på året en klage til EU-Kommissionen. Avisen Danmark har talt med Sune Klinge, forsker i forholdet mellem dansk ret og EU-ret, som udtaler, at vognmændene står med en stærk sag.

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag >
fredag 02. maj 2025

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder

Hvem er fritaget for vejafgiften, og hvem er ikke? Mystikken herom skaber så meget forvirring, at vognmænd modtager bøder uden at vide hvorfor. ITD kalder situationen for ’absurd’ og anbefaler myndighederne gennemsigtighed.

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder >
torsdag 01. maj 2025

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler

Fremover må visse typer af lastbiler være både tungere og længere. Men er det lige så god en nyhed for alle vognmænd, som det lyder? Det dykker værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” ned i i den nyeste episode, hvor de har inviteret køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet.

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler >