onsdag 10. februar 2021 14:42

ITD-forslag: Undtag lastbilerne for reglerne om konfiskering

Det er at skyde langt over målet og ikke acceptabelt at konfiskere lastbiler i kampen mod vanvidskørsel. Sådan lyder det fra ITD, der kraftigt opfordrer politikerne til at undtage lastbilerne for reglerne om konfiskering under de igangværende forhandlinger af lovforslaget om vanvidskørsel.

Partierne på Christiansborg behandler i disse dage et nyt lovforslag, der skal gøre det muligt at konfiskere køretøjer uanset ejerforhold, hvis de anvendes til vanvidskørsel. Det gælder også for lastbiler. Men ifølge ITD er det ikke rimeligt, at vognmændene risikerer at miste deres levebrød på baggrund af et lovforslag, hvis hensigt er at bekæmpe vanvidskørsel ved ekstremt høje hastigheder. Derfor har foreningen henvendt sig til Folketingets Transportudvalg med et forslag om, at de kommende regler alene bør gælde køretøjer med en totalvægt under 3.500 kg.  

- Vi har alle hørt de frygtelige historier, hvor hensynsløse personer med fuldt overlæg bringer andres liv i fare. Det skal selvfølgelig stoppes her og nu. Når det er sagt, så rammer man helt forbi skiven ved at sidestille vores branche med gaderæs eller individer, der bevidst forsøger at forhindre politiet i at udføre deres arbejde. Det er i princippet konsekvensen af den her lov, selvom det hverken er vores medlemmer eller deres chauffører, der er årsagen til lovforslaget, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær, og fortsætter:

- Det er dybt urimeligt, at et problem, der er opstået hos privatbilisterne, skal ligge den tunge erhvervstransport til last. I værste fald risikerer man helt at fjerne forretningsgrundlaget for den enkelte vognmand ved en konfiskering af lastbilen, og det kan ikke være formålet med lovforslaget. Det bekræfter førstebehandlingen i Folketingssalen mig også i, hvor den tunge vejgodstransport slet ikke blev nævnt.

Ifølge ITD stilles transport- og logistikbranchen i en uklar og meget uheldig situation, hvis ikke den tunge erhvervstransport undtages de skærpede regler om vanvidskørsel.

- Vi er klare over, at denne lov er møntet på personbiler. Men lovens formuleringer er uklare i forhold til lastbiler. Det giver anledning til løftede øjenbryn, da det er vores opfattelse, at der gives for vide rammer til at konfiskere lastbilen på baggrund af en vurdering foretaget ude på landevejen. Vi sætter dog vores lid til, at almindelig sund fornuft sejrer i den her sag, men vi holder naturligvis blikket stift rettet mod de igangværende forhandlinger på Christiansborg, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
onsdag 26. november 2025

Anklagemyndigheden tilbagekalder vejafgiftsstraffesager

Fredagens fire straffesager mod vognmænd for ubetalte vejafgiftsbøder tilbagekaldes på ubestemt tid. Ifølge International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, er Anklagemyndighedens timing fuldstændig hensynsløs.

Anklagemyndigheden tilbagekalder vejafgiftsstraffesager >
mandag 24. november 2025

Digitalisering af CEMT-tilladelser fra den 1. januar 2026

CEMT-tilladelser og logbøger bliver digitale efter årsskiftet. Færdselsstyrelsen åbner nu for oprettelse af brugere i det nye system.

Digitalisering af CEMT-tilladelser fra den 1. januar 2026 >
mandag 24. november 2025

Nye webinarer gør dig klar til ændringer i Affaldsdatasystemet

Fristen for at indberette affaldsdata rykkes fremover frem til den 1. februar hvert år, og flere affaldsfraktionskoder bliver ændret. Du kan bruge Miljøstyrelsens kommende webinarer til at blive godt forberedt på de nye muligheder i Affaldsdatasystemet (ADS).

Nye webinarer gør dig klar til ændringer i Affaldsdatasystemet >