torsdag 16. december 2021 11:03

ITD: Grøn brændstofstrategi overser slutbrugerne

Regeringen lægger op til at sætte 1,25 mia. kroner af til at kickstarte udviklingen af den såkaldte Power-to-X teknologi, der omdanner el til brændstoffer. ITD ser gode takter i udspillet, men opfordrer samtidig til også at støtte klimavenlige lastbiler.

Regeringen lancerer et nyt udspil, som indeholder 14 initiativer, der tilsammen skal sætte skub i produktionen og forbruget af grønne brændstoffer til skibe, fly, industrien og ikke mindst lastbiler. Man skal dog kigge langt efter forbrugervinklen, lyder det fra ITD.

   

- Det er selvfølgelig meget positivt, at regeringen aktivt går ind med milliardstøtte til produktionen af grønne brændstoffer fordi, at forsyningssikkerhed er så afgørende for omstillingen af vores branche. Omvendt mener vi, at der er et alt for snævert produktionsfokus, hvor man helt glemmer at kigge i retning af dem, de grønne brændstoffer skal afsættes til, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen og fortsætter:

 

- På trods af en udbygning af produktionen og infrastrukturen, så ser vi stadigvæk ind i en virkelighed de kommende år, hvor både brint og brintlastbilerne fortsat vil være dyrere end konventionel dieselteknologi. Hvis vi for alvor skal sætte skub i regeringens ambitioner for grønne brændstoffer, så er der behov for at støtte indkøb af klimavenlige lastbiler i en hel anden størrelsesorden end i dag.  

 

Udspillet indeholder også elementer, der skal styrke udbredelsen af grøn biogas, men ifølge ITD er transportbranchen ikke blevet meget klogere på, hvilken rolle biogas skal spille i fremtidens grønne vejgodstransport.

 

- Man konstaterer i udspillet, at der er et CO2-reduktionspotentiale ved at anvende biogas i lastbilerne, men at det stadigvæk er usikkert, om politikerne mener, at gas skal anvendes til transport. Der må regeringen være væsentligt mere klar i mælet, når den præsenterer en strategi for omstillingen af den tunge vejgodstransport til næste år, siger Lasse Kristoffersen.

 

ITD lægger særligt vægt på, at vognmændene har behov for investeringssikkerhed, så de ikke risikerer at indkøbe dyre køretøjer, som de i praksis ikke kan anvende på grund af manglende mulighed for at oplade eller tanke deres køretøjer eller på grund af nye regler om nul-emissionszoner i byerne.

 

Læs regeringens grønne brændstofudspil her.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >