torsdag 16. december 2021 11:03

ITD: Grøn brændstofstrategi overser slutbrugerne

Regeringen lægger op til at sætte 1,25 mia. kroner af til at kickstarte udviklingen af den såkaldte Power-to-X teknologi, der omdanner el til brændstoffer. ITD ser gode takter i udspillet, men opfordrer samtidig til også at støtte klimavenlige lastbiler.

Regeringen lancerer et nyt udspil, som indeholder 14 initiativer, der tilsammen skal sætte skub i produktionen og forbruget af grønne brændstoffer til skibe, fly, industrien og ikke mindst lastbiler. Man skal dog kigge langt efter forbrugervinklen, lyder det fra ITD.

   

- Det er selvfølgelig meget positivt, at regeringen aktivt går ind med milliardstøtte til produktionen af grønne brændstoffer fordi, at forsyningssikkerhed er så afgørende for omstillingen af vores branche. Omvendt mener vi, at der er et alt for snævert produktionsfokus, hvor man helt glemmer at kigge i retning af dem, de grønne brændstoffer skal afsættes til, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen og fortsætter:

 

- På trods af en udbygning af produktionen og infrastrukturen, så ser vi stadigvæk ind i en virkelighed de kommende år, hvor både brint og brintlastbilerne fortsat vil være dyrere end konventionel dieselteknologi. Hvis vi for alvor skal sætte skub i regeringens ambitioner for grønne brændstoffer, så er der behov for at støtte indkøb af klimavenlige lastbiler i en hel anden størrelsesorden end i dag.  

 

Udspillet indeholder også elementer, der skal styrke udbredelsen af grøn biogas, men ifølge ITD er transportbranchen ikke blevet meget klogere på, hvilken rolle biogas skal spille i fremtidens grønne vejgodstransport.

 

- Man konstaterer i udspillet, at der er et CO2-reduktionspotentiale ved at anvende biogas i lastbilerne, men at det stadigvæk er usikkert, om politikerne mener, at gas skal anvendes til transport. Der må regeringen være væsentligt mere klar i mælet, når den præsenterer en strategi for omstillingen af den tunge vejgodstransport til næste år, siger Lasse Kristoffersen.

 

ITD lægger særligt vægt på, at vognmændene har behov for investeringssikkerhed, så de ikke risikerer at indkøbe dyre køretøjer, som de i praksis ikke kan anvende på grund af manglende mulighed for at oplade eller tanke deres køretøjer eller på grund af nye regler om nul-emissionszoner i byerne.

 

Læs regeringens grønne brændstofudspil her.

SENESTE ITD NYT
fredag 21. februar 2025

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok

Efter halvanden måneds bødecirkus lover transportminister Thomas Danielsen, at flere vejafgiftsbøder vil blive annulleret. ITD glæder sig over ministerens tilkendegivelse, men stiller sig tvivlende overfor, om annullering af enkelte bøder vil løse problemerne.

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok >
torsdag 20. februar 2025

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser

Folketinget har netop drøftet en fordobling af bødesatsen for ikke korrekt betalt vejafgift. ITD frygter, at forslaget vil føre til konkurser blandt danske vognmænd, men glæder sig over transportministerens tilkendegivelse af, at flere bøder vil blive annulleret.

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser >
onsdag 19. februar 2025

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder

ITD advarede i sidste uge om alvorlige fejl i vejafgiftssystemet. Nu har organisationen modtaget over 500 bøder, som alle gøres indsigelse mod. Myndighederne bør tage ansvar og suspendere alle bøder, indtil vejafgiftssystemet fungerer optimalt, mener formand for ITD, John Agervig Skovrup.

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder >