onsdag 15. september 2021 13:53

ITD: Vi er bekymrede for nye nulemissionszoner

Ny politisk aftale om miljøinitiativer vækker bekymring i ITD, der opfordrer politikerne til tæt dialog med transportbranchen om kommende nulemissionszoner.

Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre er tirsdag blevet enige om at sikre renere luft i byerne med en ny miljøpakke ved blandt andet at introducere nye nulemissionszoner.

I ITD er man bekymret for udsigten til en hurtig indfasning af nulemissionszoner for den tunge vejgodstransport, der modsat personbilerne ikke har samme mulighed for at omstille sig.

 

- Vi anerkender fuldt ud, at det er nødvendigt at sikre luftkvaliteten i danske byer. Derfor er det også helt fint, at eksempelvis personbilerne med aftalen underlægges de samme krav, som der i dag stilles til lastbilerne. Når det er sagt, så er vi umiddelbart skeptiske over at indføre nulemissionskrav for transportbranchen, hvor teknologien enten ikke er til stede eller er forbundet med en betydelig merpris, siger politisk chefkonsulent i ITD Lasse Kristoffersen og fortsætter:

 

- Derfor er vi også dybt forundrede over, at personbilerne står til at modtage tilskud til påsætning af partikelfiltre for at sikre, at de kan leve op til kommende miljøkrav, imens vognmændene igen, igen blot pålægges flere krav. Der tegner sig efterhånden et kedeligt billede af, at der er uanede midler til at omstille persontransporten, mens politikerne glemmer den tunge transport. 

 

Aftalen omkring nulemissionszonerne forventes at blive fremsat i efteråret 2022, så den endelige model kan stadig nå at gå i mange retninger, lyder vurderingen fra ITD.

 

- Vi ved fortsat ikke, hvad det konkret får af betydning for vognmændene. Aftaleparterne er blandt andet blevet enige om at sikre klare undtagelses- og dispensationsmuligheder med et legitimt formål i zonerne, men hvordan skal det tolkes? Det er et af de vigtige spørgsmål, som der skal tages stilling til i den videre proces, siger Lasse Kristoffersen, der understreger, at vognmændene altid har et anerkendelsesværdigt og legitimt formål i byerne.

 

ITD har så sent som i juni måned fået miljøministerens ord for, at nødvendig erhvervskørsel fortsat skal være mulig i nulemissionszoner, og at branchen vil blive inddraget i udformningen af reglerne.

 

Læs ministerens svar på ITD’s henvendelse til Miljø- og Fødevareudvalget her.

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >