onsdag 15. september 2021 13:53

ITD: Vi er bekymrede for nye nulemissionszoner

Ny politisk aftale om miljøinitiativer vækker bekymring i ITD, der opfordrer politikerne til tæt dialog med transportbranchen om kommende nulemissionszoner.

Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre er tirsdag blevet enige om at sikre renere luft i byerne med en ny miljøpakke ved blandt andet at introducere nye nulemissionszoner.

I ITD er man bekymret for udsigten til en hurtig indfasning af nulemissionszoner for den tunge vejgodstransport, der modsat personbilerne ikke har samme mulighed for at omstille sig.

 

- Vi anerkender fuldt ud, at det er nødvendigt at sikre luftkvaliteten i danske byer. Derfor er det også helt fint, at eksempelvis personbilerne med aftalen underlægges de samme krav, som der i dag stilles til lastbilerne. Når det er sagt, så er vi umiddelbart skeptiske over at indføre nulemissionskrav for transportbranchen, hvor teknologien enten ikke er til stede eller er forbundet med en betydelig merpris, siger politisk chefkonsulent i ITD Lasse Kristoffersen og fortsætter:

 

- Derfor er vi også dybt forundrede over, at personbilerne står til at modtage tilskud til påsætning af partikelfiltre for at sikre, at de kan leve op til kommende miljøkrav, imens vognmændene igen, igen blot pålægges flere krav. Der tegner sig efterhånden et kedeligt billede af, at der er uanede midler til at omstille persontransporten, mens politikerne glemmer den tunge transport. 

 

Aftalen omkring nulemissionszonerne forventes at blive fremsat i efteråret 2022, så den endelige model kan stadig nå at gå i mange retninger, lyder vurderingen fra ITD.

 

- Vi ved fortsat ikke, hvad det konkret får af betydning for vognmændene. Aftaleparterne er blandt andet blevet enige om at sikre klare undtagelses- og dispensationsmuligheder med et legitimt formål i zonerne, men hvordan skal det tolkes? Det er et af de vigtige spørgsmål, som der skal tages stilling til i den videre proces, siger Lasse Kristoffersen, der understreger, at vognmændene altid har et anerkendelsesværdigt og legitimt formål i byerne.

 

ITD har så sent som i juni måned fået miljøministerens ord for, at nødvendig erhvervskørsel fortsat skal være mulig i nulemissionszoner, og at branchen vil blive inddraget i udformningen af reglerne.

 

Læs ministerens svar på ITD’s henvendelse til Miljø- og Fødevareudvalget her.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >