onsdag 15. september 2021 13:53

ITD: Vi er bekymrede for nye nulemissionszoner

Ny politisk aftale om miljøinitiativer vækker bekymring i ITD, der opfordrer politikerne til tæt dialog med transportbranchen om kommende nulemissionszoner.

Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Radikale Venstre er tirsdag blevet enige om at sikre renere luft i byerne med en ny miljøpakke ved blandt andet at introducere nye nulemissionszoner.

I ITD er man bekymret for udsigten til en hurtig indfasning af nulemissionszoner for den tunge vejgodstransport, der modsat personbilerne ikke har samme mulighed for at omstille sig.

 

- Vi anerkender fuldt ud, at det er nødvendigt at sikre luftkvaliteten i danske byer. Derfor er det også helt fint, at eksempelvis personbilerne med aftalen underlægges de samme krav, som der i dag stilles til lastbilerne. Når det er sagt, så er vi umiddelbart skeptiske over at indføre nulemissionskrav for transportbranchen, hvor teknologien enten ikke er til stede eller er forbundet med en betydelig merpris, siger politisk chefkonsulent i ITD Lasse Kristoffersen og fortsætter:

 

- Derfor er vi også dybt forundrede over, at personbilerne står til at modtage tilskud til påsætning af partikelfiltre for at sikre, at de kan leve op til kommende miljøkrav, imens vognmændene igen, igen blot pålægges flere krav. Der tegner sig efterhånden et kedeligt billede af, at der er uanede midler til at omstille persontransporten, mens politikerne glemmer den tunge transport. 

 

Aftalen omkring nulemissionszonerne forventes at blive fremsat i efteråret 2022, så den endelige model kan stadig nå at gå i mange retninger, lyder vurderingen fra ITD.

 

- Vi ved fortsat ikke, hvad det konkret får af betydning for vognmændene. Aftaleparterne er blandt andet blevet enige om at sikre klare undtagelses- og dispensationsmuligheder med et legitimt formål i zonerne, men hvordan skal det tolkes? Det er et af de vigtige spørgsmål, som der skal tages stilling til i den videre proces, siger Lasse Kristoffersen, der understreger, at vognmændene altid har et anerkendelsesværdigt og legitimt formål i byerne.

 

ITD har så sent som i juni måned fået miljøministerens ord for, at nødvendig erhvervskørsel fortsat skal være mulig i nulemissionszoner, og at branchen vil blive inddraget i udformningen af reglerne.

 

Læs ministerens svar på ITD’s henvendelse til Miljø- og Fødevareudvalget her.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >