fredag 05. marts 2021 11:15

ITD vil have flere og mere barske opkrævnings-metoder for ubetalte p-bøder

Det er fuldstændig uacceptabelt, at udenlandske lastbiler fortsat kan undgå at betale deres parkeringsafgifter i Danmark. Nye oplysninger tyder på, at ministerens plan med at inddrage private firmaer i opkrævningsarbejdet er blevet oversolgt. Der må omgående igangsættes nye og mere barske opkrævningsmetoder, mener ITD.

Foto: iStock

 

I alt, alt for lang tid har udenlandske chauffører set stort på de danske parkeringsregler og risikoen for p-afgifter. Skulle de modtage en p-afgift, har mange simpelthen valgt at ignorere den og spekuleret i, at danske myndigheder ikke ville eller kunne opkræve afgiften på en effektiv måde. Og det har de desværre haft ret i.

 

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at danske chauffører og vognmænd troligt betaler deres p-afgifter, mens deres udenlandske kolleger kan være ligeglade og se stort på dem. Det er et spørgsmål om helt basal retssikkerhed og fair og lige konkurrence. Nu viser det sig så ovenikøbet, at det seneste initiativ med at inddrage private firmaer i opkrævningsarbejdet tilsyneladende er blevet kraftigt oversolgt og næppe får nogen betydning for inddrivelsen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD. Hun henviser til en artikel i Lastbil Magasinet, hvor det fremgår, at det private firma Euro Parking Collection plc (EPC) trods forlydender om det modsatte alligevel ikke kommer til at stå for inkasso-opgaven med inddrivelse af gæld fra skyldige udenlandske chauffører.  

 

I januar 2021 offentliggjorde Færdselsstyrelsen ellers, at man havde indgået aftale med det private firma Euro Parking Collection plc (EPC) om, at de fremadrettet skulle opkræve gæld fra skyldnere udenfor Danmarks grænser. Nu viser det sig, at firmaet blot skal sende en opkrævning og en betalingspåmindelse, men ikke drive decideret inkasso, og det kommer næppe til at have en effekt på ubetalte parkeringsafgifter for over 11 millioner kroner fra udenlandske lastbiler. Det svarer til 6.600 ubetalte bøder, som underbygger opfattelsen af at parkeringsopkrævningen åbenbart er et område uden for lands lov og ret.

 

- Vores medlemmer er dybt frustrerede over, at der tilsyneladende stadig ikke sker noget på området. Vi har al mulig grund til at tvivle på, at det kommer til at gøre nogen som helst forskel, at EPC sender en opkrævning, så ministeren kan lige så godt nu komme i gang med nye alternative opkrævningsmetoder. Vi foreslår helt konkret, at Færdselsstyrelsen får muligheder for straksopkrævning, eller at p-afgiften sendes til brugeren eller ejeren af traileren, som så selv må afregne med chaufføren. Det kunne måske også få transportkøbere til at sikre sig, at de hyrer firmaer, der vil overholde reglerne, til opgaverne, siger Carina Christensen.

 

ITD vil nu sende en opfordring til transportministeren om at indkalde transportorganisationerne til en drøftelse af omgående iværksættelse af yderligere tiltag. 

SENESTE ITD NYT
onsdag 05. november 2025

Slovakiet – kørselsforbud den 17. november ophører

Den 17. november er ikke længere en fridag i Slovakiet. Derfor ophører kørselsforbuddet.

Slovakiet – kørselsforbud den 17. november ophører >
tirsdag 04. november 2025

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at afsætte 120 millioner kroner til udvidelse og ombygning af særtransportkorridoren til Esbjerg Havn. Det er en beslutning, der vækker glæde i ITD og markerer et vigtigt skridt mod bedre vilkår for særtransportører.

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn >
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >