lørdag 13. marts 2021 10:19

Kritisk EU-undersøgelse af PostNords aktiviteter udskyder postlov

Transportminister Benny Engelbrecht frygter afgørelse fra EU-Kommissionen om den uholdbare selskabskonstruktion i PostNord og udskyder derfor lovforslag om ny postlov. En ren tilståelsessag, mener ITD, der gennem flere år har arbejdet hårdt for mere fair vilkår på post- og pakkeområdet i Danmark.

Foto: iStock

 

Den stærkt kritiske Rigsrevisionsrapport fra januar 2021 om regnskabsforholdene i PostNord får nu direkte konsekvens for arbejdet med at modernisere postloven i Danmark. ITD fik i forlængelse af sine øvrige klager Rigsrevisionens rapport oversat og sendt med bemærkninger til EU-Kommissionen, og det har haft effekt. EU-Kommissionen lægger nu op til på baggrund af rapportens konklusioner at kigge nærmere på lovligheden af selskabskonstruktionen og ikke mindst de massive statstilskud til PostNord, og det vækker glæde hos ITD. 

 

- Det er utrolig positivt, at EU-Kommissionen tager de meget alvorlige anklager om uretmæssige støtteforhold alvorligt. Ministeren var hurtigt til at feje kritikken fra Rigsrevisionen af bordet og negligerede i svar til Folketinget de meget alvorlige kritikpunkter, beretningen rejste. Det er derfor godt, at der nu stilles spørgsmålstegn ved ministeriets praksis med at hælde skattekroner i et underskudsgivende PostNord. Nu kan vi se frem til en tilbundsgående undersøgelse og forhåbentlig et gennemgribende opgør med PostNord-konstruktionen. Det er ikke længere end option bare at fortsætte som hidtil, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD har gennem flere år kørt sager ved EU-Kommissionen og EU-Domstolen mod PostNord for at få gjort op med den urimelige konkurrence private vognmænd udsættes for, når det statsejede PostNord Logistics med moderselskabet i ryggen driver pakkevirksomhed på det stærkt konkurrenceudsatte pakke- og stykgodsmarked trods underskud år efter år.

 

- EU-Kommissionens forstærkede interesse i PostNord gør, at der er begrundet håb om at få langt mere fair og gennemskuelige konkurrenceforhold på pakke- og stykgodsområdet. Første skridt er et opgør med den hidtidige tradition om bare at hælde penge i et statsejet foretagende, og næste skridt er at få skåret befordringspligten til og lade private overtage en stor del af de opgaver, der i dag er befordringspligtige, siger Carina Christensen.

 

Baggrund:

ITD har i flere år kæmpet imod PostNords underskudsgivende og konkurrenceforvridende forretningsmodel. ITD indsendte i 2017 den første officielle klage til EU-Kommissionen over ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte i form af milliardstore kapitaltilskud til PostNord Danmark. I maj 2018 meldte EU-Kommissionen, at en del af den støtte kunne godkendes, fordi den gik til at afskedige tidligere tjenestemænd. ITD klagede over den beslutning til EU-Domstolen, hvor sagen fortsat verserer.

I sommeren 2019 besluttede Kommissionen at foretage en dybtgående undersøgelse af de resterende kapitaltilskud. Undersøgelsesproceduren er en stor sejr for ITD, og ITD afventer stadig Kommissionens beslutning på denne klage. Grundet tiltagende bekymring over unfair konkurrence fra PostNords datterselskab, PostNord Logistics, klagede ITD i 2019 til Kommissionen over statstilskud til dette selskab. I maj 2020 meddelte Kommissionen, at de statstilskud ikke indeholdt statsstøtte. ITD har klaget over den beslutning til EU-Domstolen. ITD’s klager behandles fortsat i EU-Kommissionen og ved EU-Domstolen. 

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >