tirsdag 21. september 2021 14:34

Lastbiler er en gevinst for samfundet – ikke et problem

Jyllands-Posten bringer i dag en historie under overskriften ”Lastbiler fylder som aldrig før og skaber trængsel på vejene”. Heri udtrykker flere eksperter og bilister i personbiler utilfredshed med lastbilerne. Ifølge ITD er kritikken dog skudt ved siden af.

- Lastbilerne kører ikke rundt på vejene for at være til gene for alle andre trafikanter. Vognmændene og deres chauffører udfører derimod et yderst vigtigt arbejde, opretholder forsyningssikkerheden og fragter det gods, som virksomheder og privatpersoner har bestilt. Vi holder Danmark kørende, og lastbilerne er en gevinst for samfundet og økonomien, siger ITD’s administrerende direktør Carina Christensen i en kommentar til artiklen.

 

- Vi deler som alle andre frustrationen over den massive trængsel på motorvejsnettet, men svaret er ikke at skælde ud på lastbilerne. Alle ved, at vi ville have haft væsentligt bedre plads på vores veje, herunder også til lastbiler, hvis infrastrukturen havde været udbygget i takt med behovet. Det er desværre ikke sket. Heldigvis har politikerne lyttet og reageret ved at lægge massive investeringer til veje ind i den nye infrastrukturaftale. Det er godt og bedre sent end aldrig, for selvfølgelig skal vejnettet udbygges yderligere for at få plads til både personbiler og lastbiler, siger Carina Christensen.

 

ITD minder om, at lastbiler blot udgør en lille del af den danske bilpark. Siden årtusindeskiftet er der således kommet over 850.000 danske personbiler ud på vores veje herhjemme, og der er i alt over 2,5 mio. personbiler indregistrerede i Danmark. Til sammenligning udgør antallet af store lastbiler og sættevognstrækkere blot lidt over 42.000.

 

- Trængslen skyldes altså ikke primært mange flere lastbiler – men i langt større grad det stærkt stigende antal personbiler. Kritikken af lastbilernes plads på vejnettet er forfejlet, og der er ingen proportioner i artiklen, der kun sammenligner udvikling i procent og ikke reelle tal, siger Carina Christensen videre. 

 

I artiklen peger flere, herunder transportministeren på, at trængselsproblemerne skyldes lastbilernes tomkørsel.

 

- Det er en skrøne at tro, at der kører mange halv- eller heltomme lastbiler rundt. Tal fra Danmarks Statistik dokumenterer, at tomkørslen er gået markant ned. Således udgjorde procentandelen af lastbilers lasteevne 39% i 2008, men tallet i 2020 er steget til 56%. Med andre ord er kørsel med lastbiler de sidste 15 år blevet stadig mere effektiv, siger Carina Christensen, som også afviser vejafgifter som løsningen på trængselsproblemet:

 

- Vejafgifter vil ikke mindske transport med lastbiler. Det vil blot gøre det dyrere at transportere, siger Carina Christensen.  

 

I ITD glæder man sig trods alt over, at politikere og eksperter i artiklen er enige om, at der ikke er alternativer til lastbilerne, som er både effektive og fleksible.

 

- Lastbilerne holder Danmark kørende og repræsenterer et erhverv, som er helt afgørende for et hvert velfærdssamfund. Husk gerne det næste gang, du møder en lastbil, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >