torsdag 07. oktober 2021 16:26

Let vilkårene for seniorer i transportbranchen med seniorpakke

Der er akut mangel på chauffører i transportbranchen, og manglen forventes kun at blive større i fremtiden, da gennemsnitsalderen for chauffører er stigende. Næsten halvdelen af alle danske chauffører er over 50 år, og der er akut behov for tiltag, der kan fastholde flere seniorer i branchen. ITD foreslår, at politikerne udarbejder en seniorpakke, så det fortsat er attraktivt for ældre chauffører at blive i jobbet, ligesom der skal gøres en indsats for at tiltrække nye chauffører.

Der skal gøres en ekstra indsats for at fastholde chauffører, der nærmer sig pensionsalderen, og der skal samtidig ikke herske nogen tvivl om, at vognmandsbranchen er helt klar til at modtage seniorer uden for branchen, der gerne vil prøve kræfter med chaufførerhvervet.

 

Derfor sender ITD nu et klart budskab til politikerne på Christiansborg om at få kigget på de regler, der vedrører transporterhvervet. Helt konkret ønsker ITD, at der vedtages en seniorpakke, som skal gøre det lettere at fastholde og rekruttere seniorer til branchen.

 

- De danske transport- og logistikvirksomheder står klar med åbne arme til at byde seniorer velkommen i virksomhederne. I transportbranchen ser vi seniorerne som en kæmpe ressource, og for os er det ”guld bag rattet” med chauffører, der er lidt oppe i årene. Vi har brug for al den arbejdskraft, som vi kan tiltrække for tiden, nu hvor virksomhederne i stigende grad oplever mangel på chauffører. Vi skal gøre, hvad vi kan for at fastholde de ældre medarbejdere endnu længere tid på arbejdsmarkedet. Derfor har vi brug for en seniorpakke, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

En seniorpakke bør indeholde en lang række forskellige tiltag, der kan øge arbejdsudbuddet i transportbranchen. Der er behov for tiltag både herhjemme og på EU-plan. Konkret foreslår ITD en indsats ift. jobcentrene, som skal være langt bedre til at matche ledige seniorer med transportvirksomhederne, ligesom regler om modregning i efterløn og pension bør fjernes helt.

 

Men også på EU-plan skal der gøres en indsats. Her mener ITD, at kravet om, at seniorer med mange års erfaring i transportbranchen hvert 5. år skal gennemføre et efteruddannelseskursus, skal skrottes. Kurset varer 35 timer, hvilket for mange seniorer er en barriere - også da indholdet af kurset ikke bliver fornyet, og det derfor oftest vil være spild af tid.

 

- Der er mangel på chauffører i hele Europa. Det skal vi have gjort noget ved, og et oplagt sted at starte er, at seniorerne skal undtages fra den obligatoriske efteruddannelse. En undtagelse vil medvirke til at fastholde flere seniorer længere tid i branchen, og det er der behov for. Transportbranchen mangler arbejdskraft her og nu, og skrottes kravet, kan vi fastholde flere i erhvervet. Vi vil nu gå i dialog med myndighederne om sagen, og vi håber, at man fra dansk side vil tage sagen op i EU, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

 ITD vil også selv gå aktivt i dialog med IRU – den internationale organisation for vejgodstransport - om sagen og kontaktet en række søsterorganisationer med henblik på at få sat gang i debatten om fastholdelse og rekruttering af seniorer.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >