mandag 08. marts 2021 13:24

Nye beregninger må ikke forsinke infrastrukturplan yderligere

Netop som forhandlingerne om en ny infrastrukturplan langt om længe skulle komme i gang, spiller regeringen ny regnemetode på banen, som vil forsinke forhandlingerne yderligere. Stærkt betænkeligt, mener ITD, der vil have gang i forhandlingerne så hurtigt som muligt.

Foto: iStock

 

I mere end to år har køreklare planer fra både socialdemokraterne og den blå opposition på infrastrukturen ligget klar. Planer, der langt hen ad vejen var identiske og med den rette vilje for længst kunne være blevet omsat til bedre fremkommelighed, mindre spildtid og mere effektiv transport.

 

”Dagligt kæmper børnefamilier med trængselsproblemer, der stjæler deres sparsomme tid sammen. Og virksomheder overvejer at flytte, fordi vi ikke kan levere den infrastruktur, erhvervslivet har brug for. Planen skal være til gavn for både danskerne og vores erhvervsliv”, lød det fra den daværende socialdemokratiske trafikordfører Rasmus Prehn. I dag – mere end 700 dage senere – er der fortsat ikke sket noget, men tværtimod udsigt til endnu mere forsinkelse i forhandlingerne, efter regeringen nu vil inddrage helt nye beregningsmetoder i forhandlingerne.

 

- På hverdage spilder danskerne 360.000 timer i trafikken. Det svarer til næsten 10.000 års spildtid hvert år, og en omkostning på 26 milliarder kroner. Derfor er det stærkt kritisabelt, at regeringen nu igen i 11. time finder en undskyldning for endnu en gang at udskyde vedtagelsen af en holdbar infrastrukturplan. Det burde ikke være vanskeligt at nå til enighed, når regeringen og de blå partiers ønsker til projekter var så enslydende, som det var tilfældet før valget, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Hun henviser til, at transportminister Benny Engelbrecht, netop som forhandlingerne om fremtidens infrastruktur skulle begynde, har forsinket processen yderligere med et ønske om at inddrage helt nye beregningsmetoder for CO2-påvirkning baseret på et endnu ikke vedtaget omkostningsniveau.

 

- For det første er det et meget mærkeligt tidspunkt at komme farende med helt nye beregningsmetoder, og for det andet kan man stille alvorligt spørgsmålstegn ved nødvendigheden af en ny metode, når CO2 i forvejen indgår i de eksisterende beregninger. Man kan frygte, at ministeren vil bruge sin nye regnemetode til at skrotte stærkt nødvendige investeringer i veje for i stedet at investere i cykelstier og ineffektivt banegods på trods af, at regeringen selv har igangsat tiltag, der skal gøre køretøjerne på vejene mere klimavenlige, siger Henriette Kjær.

 

Hun opfordrer i stedet regeringen til snarest at komme i gang med forhandlingerne, så både børnefamilier og erhvervsliv kan få de forbedringer, socialdemokraterne stillede dem i udsigt med deres planer før valget.

 

- Jeg formoder, at socialdemokraterne også på dette punkt er til at stole på, og at de prioriteter, de fremlagde før valget, også gælder efter. Derfor synes jeg ærligt talt, at ministeren bare skal komme i gang og få lavet det brede forlig på området, som det tydeligvis er muligt at få, siger Henriette Kjær.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 12. september 2025

Tyske havne indfører nyt digitalt system til frigivelse af containere

Fra 1. oktober 2025 indfører Hamborg, Bremerhaven og Wilhelmshaven et nyt digitalt frigivelsessystem for containere. Systemet erstatter det nuværende PIN-kodesystem og har til formål at styrke sikkerheden af containerimporten.

Tyske havne indfører nyt digitalt system til frigivelse af containere >
onsdag 10. september 2025

Grøn pulje: Ansøgere til næste runde kan nøjes med morgenkaffe

Vejdirektoratet har rykket tidspunktet for indførelse af de forhøjede støttesatser i puljen til grøn omstilling fra midnat til kl. 10.00.

Grøn pulje: Ansøgere til næste runde kan nøjes med morgenkaffe >
onsdag 10. september 2025

Producentansvar – Kompensation for indsamling af emballageaffald

Snart kan virksomheder – eller deres affaldsindsamlingsvirksomhed på virksomhedens vegne – anmode en såkaldt kollektiv ordning om kompensation for deres omkostninger til indsamling, transport og behandling af deres erhvervsemballageaffald. Læs om ordningen her.

Producentansvar – Kompensation for indsamling af emballageaffald >