mandag 08. marts 2021 13:24

Nye beregninger må ikke forsinke infrastrukturplan yderligere

Netop som forhandlingerne om en ny infrastrukturplan langt om længe skulle komme i gang, spiller regeringen ny regnemetode på banen, som vil forsinke forhandlingerne yderligere. Stærkt betænkeligt, mener ITD, der vil have gang i forhandlingerne så hurtigt som muligt.

Foto: iStock

 

I mere end to år har køreklare planer fra både socialdemokraterne og den blå opposition på infrastrukturen ligget klar. Planer, der langt hen ad vejen var identiske og med den rette vilje for længst kunne være blevet omsat til bedre fremkommelighed, mindre spildtid og mere effektiv transport.

 

”Dagligt kæmper børnefamilier med trængselsproblemer, der stjæler deres sparsomme tid sammen. Og virksomheder overvejer at flytte, fordi vi ikke kan levere den infrastruktur, erhvervslivet har brug for. Planen skal være til gavn for både danskerne og vores erhvervsliv”, lød det fra den daværende socialdemokratiske trafikordfører Rasmus Prehn. I dag – mere end 700 dage senere – er der fortsat ikke sket noget, men tværtimod udsigt til endnu mere forsinkelse i forhandlingerne, efter regeringen nu vil inddrage helt nye beregningsmetoder i forhandlingerne.

 

- På hverdage spilder danskerne 360.000 timer i trafikken. Det svarer til næsten 10.000 års spildtid hvert år, og en omkostning på 26 milliarder kroner. Derfor er det stærkt kritisabelt, at regeringen nu igen i 11. time finder en undskyldning for endnu en gang at udskyde vedtagelsen af en holdbar infrastrukturplan. Det burde ikke være vanskeligt at nå til enighed, når regeringen og de blå partiers ønsker til projekter var så enslydende, som det var tilfældet før valget, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

Hun henviser til, at transportminister Benny Engelbrecht, netop som forhandlingerne om fremtidens infrastruktur skulle begynde, har forsinket processen yderligere med et ønske om at inddrage helt nye beregningsmetoder for CO2-påvirkning baseret på et endnu ikke vedtaget omkostningsniveau.

 

- For det første er det et meget mærkeligt tidspunkt at komme farende med helt nye beregningsmetoder, og for det andet kan man stille alvorligt spørgsmålstegn ved nødvendigheden af en ny metode, når CO2 i forvejen indgår i de eksisterende beregninger. Man kan frygte, at ministeren vil bruge sin nye regnemetode til at skrotte stærkt nødvendige investeringer i veje for i stedet at investere i cykelstier og ineffektivt banegods på trods af, at regeringen selv har igangsat tiltag, der skal gøre køretøjerne på vejene mere klimavenlige, siger Henriette Kjær.

 

Hun opfordrer i stedet regeringen til snarest at komme i gang med forhandlingerne, så både børnefamilier og erhvervsliv kan få de forbedringer, socialdemokraterne stillede dem i udsigt med deres planer før valget.

 

- Jeg formoder, at socialdemokraterne også på dette punkt er til at stole på, og at de prioriteter, de fremlagde før valget, også gælder efter. Derfor synes jeg ærligt talt, at ministeren bare skal komme i gang og få lavet det brede forlig på området, som det tydeligvis er muligt at få, siger Henriette Kjær.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >