torsdag 23. september 2021 07:47

Presserende behov for flere lastbil-rastepladser

Europa-Kommissionen har netop afsat 100 millioner euro til at etablere flere sikre lastbilrastepladser i Europa. ITD hilser Kommissionens udspil velkommen, men peger samtidig på, at det haster langt mere med at øge den almindelige rastepladskapacitet for lastbiler.

– Det er selvfølgelig glædeligt, at EU nu afsætter penge til at etablere flere sikre rastepladser, men set fra ITD’s synspunkt er der langt større behov for at få bygget flere almindelige lastbilparkeringspladser, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

I EU er der i dag ca. 300.000 lastbilparkeringspladser, og heraf er blot 3 procent – ca. 7.000 – såkaldt sikre rastepladser. Der kan søges om midlerne til både at bygge nye sikre rastepladser eller opgradere de eksisterende.

- Vores medlemmer beretter dagligt om problemer med at finde ledige parkeringspladser i forbindelse med, at chaufførerne skal holde deres pauser eller daglige hvil. Det problem oplever vi over alt, hvor vores lastbiler kører - både herhjemme og i de andre EU-lande. Det er ikke tilfredsstillende, at chaufførerne skal vælge mellem at få en bøde for at overtræde køre- og hviletidsbestemmelserne eller en parkeringsbøde for at holde et sted, man ikke må, siger Henriette Kjær.


Pengene til de sikre rastepladser kan søges gennem infrastrukturfonden CEF, Connecting Europe Facility. Desværre viser erfaringerne fra tidligere tilskudsrunder, at det på grund af de komplicerede EU-regler er svært at få adgang til CEF-midlerne.

- For os at se er problemet med for få parkeringspladser til lastbiler så stort og så presserende, at det bør have førsteprioritet. EU og de nationale regeringer må derfor intensivere arbejdet med at udvide antallet af almindelige rastepladser for lastbiler, understreger Henriette Kjær.


ITD deltager selv i en ekspertgruppe, nedsat af EU-Kommissionen om sikre rastepladser. Det er planen, at der oprettes sikre rastepladser for lastbiler for hver 100 km langs det såkaldte TEN-T vejnet, der dækker stort set alle EU-lande, og som også går igennem Danmark.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >