torsdag 23. september 2021 07:47

Presserende behov for flere lastbil-rastepladser

Europa-Kommissionen har netop afsat 100 millioner euro til at etablere flere sikre lastbilrastepladser i Europa. ITD hilser Kommissionens udspil velkommen, men peger samtidig på, at det haster langt mere med at øge den almindelige rastepladskapacitet for lastbiler.

– Det er selvfølgelig glædeligt, at EU nu afsætter penge til at etablere flere sikre rastepladser, men set fra ITD’s synspunkt er der langt større behov for at få bygget flere almindelige lastbilparkeringspladser, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

I EU er der i dag ca. 300.000 lastbilparkeringspladser, og heraf er blot 3 procent – ca. 7.000 – såkaldt sikre rastepladser. Der kan søges om midlerne til både at bygge nye sikre rastepladser eller opgradere de eksisterende.

- Vores medlemmer beretter dagligt om problemer med at finde ledige parkeringspladser i forbindelse med, at chaufførerne skal holde deres pauser eller daglige hvil. Det problem oplever vi over alt, hvor vores lastbiler kører - både herhjemme og i de andre EU-lande. Det er ikke tilfredsstillende, at chaufførerne skal vælge mellem at få en bøde for at overtræde køre- og hviletidsbestemmelserne eller en parkeringsbøde for at holde et sted, man ikke må, siger Henriette Kjær.


Pengene til de sikre rastepladser kan søges gennem infrastrukturfonden CEF, Connecting Europe Facility. Desværre viser erfaringerne fra tidligere tilskudsrunder, at det på grund af de komplicerede EU-regler er svært at få adgang til CEF-midlerne.

- For os at se er problemet med for få parkeringspladser til lastbiler så stort og så presserende, at det bør have førsteprioritet. EU og de nationale regeringer må derfor intensivere arbejdet med at udvide antallet af almindelige rastepladser for lastbiler, understreger Henriette Kjær.


ITD deltager selv i en ekspertgruppe, nedsat af EU-Kommissionen om sikre rastepladser. Det er planen, at der oprettes sikre rastepladser for lastbiler for hver 100 km langs det såkaldte TEN-T vejnet, der dækker stort set alle EU-lande, og som også går igennem Danmark.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >