fredag 15. januar 2021 09:04

Privat opkrævning af parkeringsbøder er fornuftig – men løsningen er flere parkeringspladser

Fremover skal privat firma stå for opkrævningen af ubetalte parkeringsbøder uden for landets grænser, så flere udenlandske lastbiler betaler de bøder, de skylder. Det er et godt initiativ, men må ikke overskygge at løsningen på problematikken er flere parkeringspladser.

Foto: iStock

 

For at styrke opkrævningen af parkeringsbøder fra udenlandske lastbiler på rastepladserne langs motorvejsnettet overgår opgaven fra Færdselsstyrelsen til det private Euro Parking Collection. Dermed håber man at kunne få langt flere udenlandske virksomheder til at betale de bøder, de skylder. I dag er det kun omkring hver femte bøde til en udenlandsk lastbil, der bliver betalt, i modsætning til bøder udskrevet til dansk indregistrerede lastbiler, hvor rundt regnet fire ud af fem bliver betalt. Initiativet hilses velkommen af ITD, der samtidig gør opmærksom på, at løsningen først og fremmest ligger i at sikre, at der ikke er grund til at udskrive bøder i første omgang.

 

- Det godt, at man nu styrker opkrævningen af ubetalte parkeringsbøder, så der er lige vilkår for alle. Men helt basalt drejer det sig om, at lastbilchauffører skal have mulighed for at parkere uden at risikere bøder. Når vi ser så mange parkeringsbøder på rastepladserne, er det jo udtryk for, at der er for få pladser, og det sætter chaufførerne i et helt urimeligt valg mellem at få en bøde eller risikere at overskride køre- og hviletidsbestemmelserne i jagten på en ledig plads, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

ITD arbejder derfor aktivt på, at den kommende infrastrukturplan indeholder konkrete initiativer til udvidelsen af rastepladskapaciteten. Vejdirektoratet vurderede i 2018, at kapaciteten på 21 rastepladser langs motorvejsnettet, hvor manglen er særlig udtalt, kan mere end fordobles til i alt 825 parkeringspladser med en investering på cirka 180 mio. kroner.

 

- Der bliver udskrevet alt for mange parkeringsbøder langs motorvejene, og det får vi først for alvor ændret, når der er pladser nok. Derfor er det bare med at få anlagt nogle flere pladser – så slipper man også for alle problematikker om opkrævning, siger Henriette Kjær.

 

Færdselsstyrelsen forventer, at de første sager vil kunne overføres til Euro Parking Collection inden udgangen af uge 3 i 2021.

 

Fakta:

I perioden fra den 1. januar 2019 og frem til den 30. november 2020 har Færdselsstyrelsen udskrevet cirka 9.300 parkeringsafgifter. Heraf blev lidt over 8.000 udskrevet til udenlandsk registrerede køretøjer – hvilket svarer til 85 procent af alle parkeringsafgifter. 6.600 sager med ubetalte parkeringsafgifter til et samlet beløb på cirka 11 millioner kroner overgår nu til Euro Parking Collection, som får 20 procent af de parkeringsafgifter, de får opkrævet.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >