Regeringens grønne køreplan skuffer
Copyright: Shutterstock
Klimaminister Dan Jørgensen har i dag præsenteret regeringens køreplan for, hvordan Danmark skal komme i mål med ambitionen om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.
Køreplanen samler mest af alt bare alle de initiativer, som allerede helt eller delvist er søsat på transportområdet. Dette kombineret med et delmål for reduktionen af drivhusgasser i 2025 samt elementer fra EU’s Fit for 55 plan, udgør den ”nye” køreplan. Og det er ifølge ITD langt fra nok til at sikre den grønne omstilling, hvor vognmændene fortsat står tilbage med stor investeringsusikkerhed.
- Vi har brug for klare meldinger, så vores medlemmer får større sikkerhed for deres kommende investeringer. I dag famler vognmændene i blinde og ved ikke om de skal satse på biogas, el eller noget helt tredje. Fælles for de alternative drivmidler er dog, at de er vanvittigt dyre, hvilket gør omstillingen langtrukken og besværlig, siger politisk chefkonsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.
ITD er enige med regeringen i, at klimaindsatsen først og fremmest skal foregå i EU, men er skuffet over, at der ikke bliver gjort mere nationalt for at understøtte de grønne investeringer i den tunge vejgodstransport.
- Der tegner sig efterhånden en kedelig tendens til, at erhvervet udelukkende bliver mødt med krav om at omstille sig uden, at der tages højde for at teknologierne enten ikke er markedsmodne eller forbundet med meget store investeringer. Det gør køreplanen desværre ikke op med, siger Lasse Kristoffersen, som opfordrer politikerne til at finde inspiration hos vores nabolande.
- Situationen er den, at vi sakker længere og længere bagud lande som Sverige, Nederlandene og Tyskland i omstillingskapløbet, fordi vi herhjemme kun tænker i krav til branchen i stedet for også at hjælpe virksomhederne med de grønne investeringer. Det har vi for eksempel set over en lang årrække i energisektoren.
Find regeringens Køreplan for et grønt Danmark her