fredag 29. januar 2021 15:03

Samlet transportbranche til regeringen: Koordiner og minimér grænse-restriktioner for den internationale transport

Førende danske transportorganisationer opfordrer i en samlet henvendelse til regeringen kraftigt til, at restriktioner og testkrav for operatører i international transport i forbindelse med Covid-19 begrænses og koordineres mest muligt.

Foto: Colourbox

 

Danmarks førende organisationer inden for vejgodstransporten opfordrer i et fælles brev regeringen til at arbejde for, at varerne fortsat kan flyde relativt frit og ubesværet over grænserne, så produktion og handel i Danmark kan bibeholdes trods Covid-19. Brevet, der er underskrevet af ITD, 3F Transport, DI Transport, Dansk Erhverv, DTL, ATL, SLD og Danske Speditører er stilet til statsministeren, justitsministeren, sundhedsministeren, transportministeren samt beskæftigelsesministeren.

 

I brevet henvises der til, at den danske vejgodstransportbranche har spillet en helt afgørende rolle i at sikre forsyningssikkerheden ved at have sørget for friske varer på hylderne i supermarkederne, at værnemidler og medicin har kunnet komme frem, og at danske produktionsvirksomheder har kunnet få deres varer og produkter eksporteret til udlandet. Det er sket samtidig med, at branchen har indført egne forholdsregler og restriktioner for at begrænse smitten mest muligt, men alligevel er branchen i stigende grad påvirket af følgevirkningerne af Covid-19-pandemien. Det skyldes særligt, at branchen udfordres af øgede restriktioner ved indrejse i flere lande.

 

”Restriktionerne er dybt problematiske, og de risikerer at underminere forsyningskæderne i samfundet, hvis der ikke tages særligt hensyn til den kritiske rolle, som vejgodstransporterhvervet har i forhold til at sikre, at de basale samfundsfunktioner fortsat kan opretholdes,” hedder det således i brevet.

 

Derfor opfordrer organisationerne bag henvendelsen regeringen til at arbejde konstruktivt med EU-Kommissionens seneste forslag om at sikre en koordineret tilgang, der understreger vigtigheden af, at transportarbejdere som udgangspunkt ikke bør være underlagt testkrav, og at såfremt test er nødvendige, det ikke fører til forstyrrelser og forsinkelser ved grænseovergangene, der bringer forsyningssikkerheden i fare.

 

”Den danske vejgodstransportbranche opfodrer derfor Regeringen til at sikre en tæt og løbende dialog med de øvrige europæiske lande med henblik på at sikre en koordinering af grænserestriktioner. For det danske transporterhverv er det helt afgørende, at grænserestriktioner ikke går videre end, hvad der er sundhedsmæssigt nødvendigt. Særligt i forhold til Danmarks nabolande er det vigtigt, at regeringen sikrer koordinering, da nabolandene ikke kun er vigtige som eksportlande, men også som transitlande for eksport af danske varer til udlandet,” slutter brevet.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >