fredag 29. januar 2021 15:03

Samlet transportbranche til regeringen: Koordiner og minimér grænse-restriktioner for den internationale transport

Førende danske transportorganisationer opfordrer i en samlet henvendelse til regeringen kraftigt til, at restriktioner og testkrav for operatører i international transport i forbindelse med Covid-19 begrænses og koordineres mest muligt.

Foto: Colourbox

 

Danmarks førende organisationer inden for vejgodstransporten opfordrer i et fælles brev regeringen til at arbejde for, at varerne fortsat kan flyde relativt frit og ubesværet over grænserne, så produktion og handel i Danmark kan bibeholdes trods Covid-19. Brevet, der er underskrevet af ITD, 3F Transport, DI Transport, Dansk Erhverv, DTL, ATL, SLD og Danske Speditører er stilet til statsministeren, justitsministeren, sundhedsministeren, transportministeren samt beskæftigelsesministeren.

 

I brevet henvises der til, at den danske vejgodstransportbranche har spillet en helt afgørende rolle i at sikre forsyningssikkerheden ved at have sørget for friske varer på hylderne i supermarkederne, at værnemidler og medicin har kunnet komme frem, og at danske produktionsvirksomheder har kunnet få deres varer og produkter eksporteret til udlandet. Det er sket samtidig med, at branchen har indført egne forholdsregler og restriktioner for at begrænse smitten mest muligt, men alligevel er branchen i stigende grad påvirket af følgevirkningerne af Covid-19-pandemien. Det skyldes særligt, at branchen udfordres af øgede restriktioner ved indrejse i flere lande.

 

”Restriktionerne er dybt problematiske, og de risikerer at underminere forsyningskæderne i samfundet, hvis der ikke tages særligt hensyn til den kritiske rolle, som vejgodstransporterhvervet har i forhold til at sikre, at de basale samfundsfunktioner fortsat kan opretholdes,” hedder det således i brevet.

 

Derfor opfordrer organisationerne bag henvendelsen regeringen til at arbejde konstruktivt med EU-Kommissionens seneste forslag om at sikre en koordineret tilgang, der understreger vigtigheden af, at transportarbejdere som udgangspunkt ikke bør være underlagt testkrav, og at såfremt test er nødvendige, det ikke fører til forstyrrelser og forsinkelser ved grænseovergangene, der bringer forsyningssikkerheden i fare.

 

”Den danske vejgodstransportbranche opfodrer derfor Regeringen til at sikre en tæt og løbende dialog med de øvrige europæiske lande med henblik på at sikre en koordinering af grænserestriktioner. For det danske transporterhverv er det helt afgørende, at grænserestriktioner ikke går videre end, hvad der er sundhedsmæssigt nødvendigt. Særligt i forhold til Danmarks nabolande er det vigtigt, at regeringen sikrer koordinering, da nabolandene ikke kun er vigtige som eksportlande, men også som transitlande for eksport af danske varer til udlandet,” slutter brevet.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >