fredag 12. marts 2021 10:33

Stærkt signal at Danmark melder sig ind i kampen for EU-Vejpakken

ITD glæder sig over, at transportminister Benny Engelbrecht har besluttet, at Danmark vil gå aktivt ind og kæmpe for vedtagelsen af EU’s Vejpakke i de sager, som en række lande har anlagt mod pakken. Vi skal have fjernet usikkerheden om vedtagelsen, så vi kan rette fokus på fortolkning og håndhævelse af reglerne, siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD.

Foto: iStock

 

Danmark går nu aktivt ind i kampen for at sikre gennemførelsen af Vejpakken, der blev endeligt vedtaget i Europa-Parlamentet i sommer. Regeringen har besluttet at intervenere i de 15 retssager, syv medlemslande har anlagt ved EU-Domstolen i et forsøg på at få dele af Vejpakken annulleret. Det betyder konkret, at regeringen under retssagerne aktivt vil støtte, at reglerne i Vejpakken skal bestå.

 

Det sender et stærkt signal og glæder ITD, at Danmark på denne måde er med til at kæmpe for EU-Vejpakken.

 

- Vejpakken kom i hus efter årelange slagsmål, og det sidste, branchen har brug for, er fornyet usikkerhed. Derfor er det glædeligt, at Danmark nu går fuldtonet ind i kampen for pakkens vedtagelse, så man hurtigst muligt kan få afsluttet retssagerne, ryddet tvivlen af bordet og få sat fart på selve implementeringen, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør for ITD.

 

De 15 sager ved EU-Domstolen er anlagt af Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Malta og Polen, og sagerne handler om forskellige bestemmelser i Vejpakken. Det gælder forbuddet mod afholdelse af regulære ugentlige hviletider i køretøjet, krav om chaufførens mulighed for at vende hjem hver fjerde uge, krav til hvor ofte køretøjerne skal vende tilbage til etableringsmedlemsstaten, cabotagekørsel og indførsel af karensperiode mellem cabotagekørsler, krav til takografer samt anvendelsen af regler om udstationering af chauffører på forskellige typer transport.

 

Landene bag sagsanlægget har blandt andet slået på frygten for, at nogle af reglerne kunne medføre større CO2-udledning, men det opfatter ITD som et skalkeskjul. Der, hvor skoen reelt trykker, er de nye krav om ordnede forhold for chaufførerne og begrænset mulighed for cabotagekørsel, mener Carina Christensen.

 

- Vi har i dag et europæisk transportmarked, som ikke fungerer. Vi skal have fair konkurrence og ens håndhævelse af reglerne i alle EU­-lande. I Danmark har vi mange dygtige vognmænd, der overholder reglerne til punkt og prikke. De skal have sikkerhed for, at deres konkurrenter fra de andre EU-lande kører efter samme regler, og at der ikke snydes på vægten. Derfor bør man lægge kræfter i at få det fælles regelsæt til at virke frem for konstant at forsøge at afspore den vedtagne pakke, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >