onsdag 06. april 2022 13:47

Stærkt uacceptabelt at nærmest ingen medlemslande har gennemført EU’s Vejpakke

Europa-Kommissionen har indledt sager mod 22 ud af EU’s 27 medlemslande for manglende implementering af Vejpakkens regler om udstationering. Det er helt uacceptabelt for vognmænd og chauffører, at der ikke er styr på reglerne endnu, mener ITD.

Vejpakkens regler om udstationering trådte i kraft den 2. februar. Herhjemme meddelte Færdselsstyrelsen og politiet kort før reglernes ikrafttræden, at man de første tre måneder ville have en vejledende tilgang til de nye regler frem til den 30. april 2022, hvorefter man vil sanktionere overtrædelser af reglerne.

 

Begrundelsen for den vejledende kontrol var den store usikkerhed om de nye regler, og det er ikke kun herhjemme, at usikkerheden slår igennem.

 

Europa-Kommissionen holder nemlig tæt øje med, hvordan de forskellige lande implementerer reglerne, og senest har Kommissionen indledt sager mod hele 22 ud af EU’s 27 medlemslande, fordi landene ikke har gennemført udstationeringsreglerne i Vejpakken endnu.

 

- Det er helt uacceptabelt for vognmænd og chauffører, at der fortsat ikke er styr på, hvordan reglerne i Vejpakken kommer til at gælde ude på vejene. Det er blevet brugt en masse energi og ressourcer på at få forhandlet reglerne på plads, men det virker til, at der bliver brugt langt færre ressourcer på at få reglerne helt på plads rundt om i landene, siger Jens Hvid Bang, chefkonsulent i ITD og tilføjer.

 

-Hele transportbranchen har brug for, at der kommer styr på Vejpakken, så det er da positivt, at Europa-Kommissionen nu indleder sager mod landene, men det burde ikke være nødvendigt.

 

ITD er selv meget aktive i arbejdet med at få styr på reglerne i Vejpakken og er blandt andet udpeget til at sidde med i Europa-Kommissionens ekspertgruppe om udstationering, hvor fortolkningen af de nye regler bliver diskuteret blandt medlemslandene og eksperter på området.

 

Derudover modtager ITD historisk mange henvendelser om Vejpakken fra sine medlemmer, som er meget i tvivl om, hvordan de skal håndtere de nye regler.

 

- Vi presser på alle steder, hvor vi kan for at få sat skub i processen med reglerne. Transportvirksomhederne efterspørger jo svar på alle deres spørgsmål om, hvad de skal gøre for at leve op til de nye regler. Men de kan ikke få svar på helt basale spørgsmål, fordi landene slet ikke er på plads endnu, siger Jens Hvid Bang.

 

Danmark er ikke blandt de lande, som Kommissionen har indledt sag imod. Det drejer sig om landene Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Grækenland, Irland, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.

 

Hvis landene ikke sørger for at få gennemført reglerne, kan Kommissionen i sidste ende anlægge sag imod dem ved EU-Domstolen.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >