onsdag 30. juni 2021 10:47

Statsfinansieret pakkekoncern giver endnu et underskud

Med den svenske og danske stat i ryggen har PostNord Logistics de seneste fem regnskabsår præsteret et samlet underskud på over 180 millioner kroner i sine bestræbelser på at udkonkurrere private aktører. Helt urimeligt, mener ITD, der endnu en gang opfordrer politikerne til enten at sælge eller lukke selskabet.

Heller ikke i 2020 skulle det lykkes det statsejede PostNord Logistics at få en bæredygtig forretning ud af at fragte pakker og stykgods. Resultatet af forsøget på at udkonkurrere de private vognmænd på markedet resulterede i 2020 i endnu et underskud. Denne gang udgjorde resultatet et tab på 7,5 millioner kroner, hvilket bringer det samlede tab på det statslige forsøg på pakke- og stykgodsområdet op på over 183 millioner kroner i perioden 2016-2020. Det er misbrug af skatteborgernes penge, mener ITD, der opfordrer politikerne til snarest at handle og enten afhænde eller lukke selskabet.

 

- Endnu en gang skal vi være vidne til, at det statsejede PostNord Logistics præsenterer et underskud i sine bestræbelser på at udkonkurrere private aktører. To gange tidligere har selskabet mistet hele sin egenkapital og kun blevet reddet, fordi moderselskabet skød flere penge i foretagendet. Det er dybt urimeligt, at private vognmænd skal konkurrere mod staten på et ellers velfungerende pakke- og stykgodsmarked. Det hører ingen steder hjemme, og politikerne på Christiansborg burde snarest få stoppet dette cirkus, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

 

Hun opfordrer derfor politikerne til at gå i gang med at afhænde eller alternativt blot at lukke PostNord Logistics, så danske skatteborgere ikke længere via ejerskabet af moderselskabet PostNord skal være med til at finansiere det underskudsgivende PostNord Logistics.

 

- De seneste fem år har PostNord Logistics skabt et underskud på over 180 millioner kroner. Det er altså menneskepenge, som kunne være sparet eller i det mindste anvendt langt bedre. For der er absolut ingen grund til, at staten skal drive et pakke- og stykgodsfirma. Det klarer det private marked på fornemste vis, så det ville være både fornuftigt og på høje tid at få stoppet PostNords konkurrenceforvridende aktivitet – jo før, des bedre, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 22. december 2025

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til “Nyt fra formandens førerhus”, hvor ITD’s bestyrelsesformand, John Agervig Skovrup, sender en julehilsen til alle medlemmer. Samtidig ser han tilbage på et begivenhedsrigt år i branchen og retter blikket mod 2026.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
fredag 19. december 2025

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis

Færdselsstyrelsen indfører fra den 1. januar 2026 en ny tilgang til tilsyn med transportvirksomheder med fælleskabstilladelse. Fremover bliver tilsyn målrettet virksomheder, hvor der vurderes at være øget risiko for regelbrud.

Risikobaseret tilsyn fra 2026: Færdselsstyrelsen ændrer praksis >
fredag 19. december 2025

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald

Som virksomhed kan du få kompensation for håndtering af emballageaffald, og Miljøstyrelsen har nu præciseret rammerne for ansøgning og dokumentation.

Læs her, hvordan du kan få kompensation for dit emballageaffald >