mandag 01. februar 2021 10:33

Appel til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg: Stop de urimelige sager om transport-egnethed ved dyretransport

ITD har haft foretræde for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg for at diskutere et stop for flere hundrede verserende sager om transportegnethed for dyretransporter mod chauffører og vognmænd.

Foto: Shutterstock

 

Ved et foretræde den 28. januar 2021 for politikerne i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har ITD opfordret politikerne i udvalget til at sikre retfærdighed og konkret at presse på for at revurdere sager mod danske chauffører og vognmænd, der er blevet anklaget for at have overtrådt reglerne om transportegnethed af dyr mellem 2017 og 1. oktober 2020.


Baggrunden er, at mange chauffører står anklaget for noget, et bredt politisk flertal siden oktober 2020 er enige om, de ikke skal holdes ansvarlige for. Imidlertid har der i perioden mellem 2017 og oktober 2020 ophobet sig et større antal retssager mod chauffører i forbindelse med transport af levende grise.

 

Sagerne handler om dyrenes transportegnethed, hvor dyrene ved ankomsten til slagteriet har haft skader. Det er skader, som chauffør og vognmand er blevet gjort ansvarlige for, selvom dyrene i langt de fleste tilfælde allerede havde skaderne, da de kom på lastbilen. For det er svært – ja, praktisk taget næsten umuligt – for selv en højtuddannet og professionel dyretransportør og chauffør at scanne hvert enkelt af de hundredvis af grise, der typisk bliver lastet på bilen. Derfor bør afgørelsen om et dyrs transportegnethed som udgangspunkt ligge hos producenten.

 

– Målt efter antal transporterede dyr har danske vognmænd og chauffører relativt set ganske få tilfælde af sager om transportegnethed, idet det drejer sig om mindre end en tiendedel promille af de millioner af grise, der hvert år transporteres herhjemme. Det bringer Danmark helt i top, hvad angår sikkerhed og dyrevelfærd i forhold til andre europæiske lande. Så meget desto mere forunderligt er det, at flere hundrede chauffører fortsat er politisigtet for sager, der ligger før oktober 2020 – sager som de i dag som udgangspunkt ikke ville være blevet anklaget for, siger chefkonsulent Anders Jessen, der deltog i foretrædet på vegne af ITD. Med på mødet deltog også SPF-Danmark, der er verdens største transportør af avlsgrise og smågrise.

 

Meldingen fra ITD og SPF blev vel modtaget af medlemmerne i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, og René Christensen, Dansk Folkeparti, vil nu på udvalgets vegne bede Fødevareminister Rasmus Prehn (S) om en kommentar til sagen.

SENESTE ITD NYT
fredag 21. februar 2025

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok

Efter halvanden måneds bødecirkus lover transportminister Thomas Danielsen, at flere vejafgiftsbøder vil blive annulleret. ITD glæder sig over ministerens tilkendegivelse, men stiller sig tvivlende overfor, om annullering af enkelte bøder vil løse problemerne.

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok >
torsdag 20. februar 2025

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser

Folketinget har netop drøftet en fordobling af bødesatsen for ikke korrekt betalt vejafgift. ITD frygter, at forslaget vil føre til konkurser blandt danske vognmænd, men glæder sig over transportministerens tilkendegivelse af, at flere bøder vil blive annulleret.

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser >
onsdag 19. februar 2025

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder

ITD advarede i sidste uge om alvorlige fejl i vejafgiftssystemet. Nu har organisationen modtaget over 500 bøder, som alle gøres indsigelse mod. Myndighederne bør tage ansvar og suspendere alle bøder, indtil vejafgiftssystemet fungerer optimalt, mener formand for ITD, John Agervig Skovrup.

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder >