mandag 01. februar 2021 10:33

Appel til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg: Stop de urimelige sager om transport-egnethed ved dyretransport

ITD har haft foretræde for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg for at diskutere et stop for flere hundrede verserende sager om transportegnethed for dyretransporter mod chauffører og vognmænd.

Foto: Shutterstock

 

Ved et foretræde den 28. januar 2021 for politikerne i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har ITD opfordret politikerne i udvalget til at sikre retfærdighed og konkret at presse på for at revurdere sager mod danske chauffører og vognmænd, der er blevet anklaget for at have overtrådt reglerne om transportegnethed af dyr mellem 2017 og 1. oktober 2020.


Baggrunden er, at mange chauffører står anklaget for noget, et bredt politisk flertal siden oktober 2020 er enige om, de ikke skal holdes ansvarlige for. Imidlertid har der i perioden mellem 2017 og oktober 2020 ophobet sig et større antal retssager mod chauffører i forbindelse med transport af levende grise.

 

Sagerne handler om dyrenes transportegnethed, hvor dyrene ved ankomsten til slagteriet har haft skader. Det er skader, som chauffør og vognmand er blevet gjort ansvarlige for, selvom dyrene i langt de fleste tilfælde allerede havde skaderne, da de kom på lastbilen. For det er svært – ja, praktisk taget næsten umuligt – for selv en højtuddannet og professionel dyretransportør og chauffør at scanne hvert enkelt af de hundredvis af grise, der typisk bliver lastet på bilen. Derfor bør afgørelsen om et dyrs transportegnethed som udgangspunkt ligge hos producenten.

 

– Målt efter antal transporterede dyr har danske vognmænd og chauffører relativt set ganske få tilfælde af sager om transportegnethed, idet det drejer sig om mindre end en tiendedel promille af de millioner af grise, der hvert år transporteres herhjemme. Det bringer Danmark helt i top, hvad angår sikkerhed og dyrevelfærd i forhold til andre europæiske lande. Så meget desto mere forunderligt er det, at flere hundrede chauffører fortsat er politisigtet for sager, der ligger før oktober 2020 – sager som de i dag som udgangspunkt ikke ville være blevet anklaget for, siger chefkonsulent Anders Jessen, der deltog i foretrædet på vegne af ITD. Med på mødet deltog også SPF-Danmark, der er verdens største transportør af avlsgrise og smågrise.

 

Meldingen fra ITD og SPF blev vel modtaget af medlemmerne i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, og René Christensen, Dansk Folkeparti, vil nu på udvalgets vegne bede Fødevareminister Rasmus Prehn (S) om en kommentar til sagen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >