Stort fremmøde til ITD’s medlemsmøde
Copyright: ITD
Op mod 180 deltagere var med, da ITD Medlemsmøde 2021 blev afviklet onsdag den 6. oktober 2021 på Hindsgavl Slot. For ITD’s formand, Christian Sørensen Madsen, var det et klart signal om, at branchen har set frem til at mødes igen.
- Vores medlemsmøde er efterhånden blevet en god og værdsat tradition, og det er et møde, som vi var mange, der savnede sidste år, da vi måtte aflyse på grund af corona. Efter lang tids nedlukning har vi brug for at møde hinanden fysisk igen. Det er vigtigt, for det er med til at styrke vores netværk på tværs af branchen og geografi, lød det fra Christian Sørensen Madsen.
Formanden kom også ind på branchens aktuelle udfordring med chaufførmangel.
- Lige nu mangler der op mod 400.000 chauffører i Europa. Helt galt ser det ud i Storbritannien i de her dage, hvor situationen er særlig alvorlig og akut – både på grund af Brexit og corona. Det, der sker lige nu, er voldsomt og bekymrende. Mange transportvirksomheder – også herhjemme - har gennem et stykke tid måttet sige nej til nye kunder. Jeg taler næsten dagligt med virksomhedsledere, som fortæller, at de kan ansætte flere chauffører her og nu, hvis der var kvalificerede folk at finde. Det betyder desværre, at transporterhvervet generelt er en bremse på væksten og den økonomiske udvikling i Europa lige nu, påpegede Christian Sørensen Madsen.
Leveringssikkerhed og omlægning af forsyningskæder
ITD’s medlemmer var både kommet for at netværke og hente faglig inspiration, og Børsens chefredaktør, Niels Lunde, styrede medlemsmødet som moderator og sikrede en god debat.
For udover chaufførmangel er verden efter corona i høj grad også præget af ustabile leverancer og stigende fragtrater. På mødet blev der netop sat fokus på leveringssikkerhed og omlægning af forsyningskæder.
De ustabile leverancer og store prisstigninger på søfragt skubber til omlægning af produktion og forsyningskæder for transportkøbere, og produktionen bliver nu spredt mere regionalt i verden. Martin Schøller, partner i rådgivningsvirksomheden Valcon gav sit bud på, hvilke strategiske overvejelser man må gøre sig i den forbindelse, og hvilke afledte effekter udviklingen kan have for transporterhvervet generelt.
Derefter var der et indlæg fra Peter Gyde, Chief Commercial Officer i Sealand - A Maersk Company. A. P. Møller - Mærsk har nydt godt af de høje fragtrater, der er opstået på grund af kapacitetsmangel til søs, men Peter Gyde ser hellere et velfungerende, sammenhængende økosystem. Han fortalte, hvordan han forventer fragtmarkedet vil udvikle sig og gav sit syn på fremtidens fuldt integrerede forsyningskæder.
Verden har også forandret sig herhjemme, hvor Færdselsstyrelsen har fået en række nye opgaver. Vicedirektør Jesper Høgh Bach fortalte om styrelsens historik og den nye organisation og gav et indblik i aktuelle regler og kontroltiltag i relation til vognmandsbranchen.
Til at runde aftenen af var politisk kommentator og tidligere minister, Hans Engell, på scenen. Han gav en skarp og humoristisk analyse af den politiske situation i Danmark lige nu.