torsdag 23. september 2021 17:00

Transportministeriet skrotter planer om ren myndighedskontrol af arbejdstid

Der har længe hersket stor bekymring i den danske transportbranche over Transportministeriets planer om at lade kontrol af arbejdstidsregler blive en ren myndighedsopgave for Færdselsstyrelsen og politiet. Nu ser det ud til, at ministeriet efter dialog med Kommissionen har skrottet planerne om en ren myndighedskontrol og i stedet vil arbejde videre med en ny model. Det er en stor sejr for ITD, der længe har arbejdet imod en ren myndighedskontrol på området.

Kontrol af arbejdstid er et af de områder, som man traditionelt har håndteret mellem arbejdsmarkedets parter, idet arbejdstidsdirektivets regler for mobile lønmodtagere har været implementeret i flere danske kollektive overenskomster, siden de trådte i kraft i 2005. Det er ikke noget, som myndighederne har blandet sig i. Og heldigvis ser det nu ud til, at vi i en eller anden grad kan køre videre med den praksis, da der lægges op til en model, hvor kontrollen fortsat kan varetages af arbejdsmarkedets parter i de tilfælde, hvor arbejdstidsreglerne er implementeret i en kollektiv overenskomst.


- Vi er rigtig glade for, at man i Transportministeriet har lyttet til ITD’s og branchens advarsler mod at lave et indgreb i den danske model ved at lade kontrol af arbejdstid blive en ren myndighedsopgave. Vi har længe råbt højt op om, at vi ikke var enige i ministeriets fortolkning af Vejpakken, og vi er glade for, at de nu har erkendt, at vi ikke behøver at tage et opgør med den danske model på grund af Vejpakkens bestemmelser om arbejdstid, udtaler administrerende direktør Carina Christensen.

 

Transportministeriet sendte kort før sommerferien et lovforslag i høring, som skulle implementere Vejpakkens bestemmelser om bl.a. tilladelseskrav, varebiler og udstationering, og sendte i september et supplerende lovforslag i høring, som bl.a. indeholdt hjemmel til myndighedskontrol af arbejdstidsreglerne.

 

Med tilbagetrækningen af lovforslaget vil Transportministeriet nu gå i tænkeboks og udarbejde et nyt lovforslag, som de efter planen vil fremsætte efter nytår, så de øvrige regler i Vejpakken kommer til at træde i kraft næste år.

 

- Vi kommer til at følge ministeriets arbejde med et nyt lovforslag om implementering af Vejpakken tæt, da branchen helt generelt har brug for klarhed over, hvad det er for nogle regler der gælder, og hvordan reglerne skal fortolkes ude på vejene. Vi vil gerne rose Transportministeriet for at erkende, at de har brug for mere tid til at stykke det hele sammen. Vores opfordring til dem er, at de nu bruger tiden så effektivt som muligt, så vi kan få ryddet så mange tvivlsspørgsmål som muligt af bordet, inden Vejpakkens regler træder i kraft. Vi glæder os i dag over, at de har trukket lovforslaget tilbage. Men da vi stadig ikke ved, hvad indholdet bliver, når lovforslaget genfremsættes, venter vi med at glæde os over resultatet, slutter Carina Christensen.

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >
mandag 01. juli 2024

Ny ESG-skabelon for SMV’er

Erhvervsstyrelsen har lanceret en ny ESG-skabelon, som SMV’er frivilligt kan bruge til at lave deres ESG-opgørelse. Skabelonen er baseret på den europæiske standard (VSME).

Ny ESG-skabelon for SMV’er >