torsdag 23. september 2021 17:00

Transportministeriet skrotter planer om ren myndighedskontrol af arbejdstid

Der har længe hersket stor bekymring i den danske transportbranche over Transportministeriets planer om at lade kontrol af arbejdstidsregler blive en ren myndighedsopgave for Færdselsstyrelsen og politiet. Nu ser det ud til, at ministeriet efter dialog med Kommissionen har skrottet planerne om en ren myndighedskontrol og i stedet vil arbejde videre med en ny model. Det er en stor sejr for ITD, der længe har arbejdet imod en ren myndighedskontrol på området.

Kontrol af arbejdstid er et af de områder, som man traditionelt har håndteret mellem arbejdsmarkedets parter, idet arbejdstidsdirektivets regler for mobile lønmodtagere har været implementeret i flere danske kollektive overenskomster, siden de trådte i kraft i 2005. Det er ikke noget, som myndighederne har blandet sig i. Og heldigvis ser det nu ud til, at vi i en eller anden grad kan køre videre med den praksis, da der lægges op til en model, hvor kontrollen fortsat kan varetages af arbejdsmarkedets parter i de tilfælde, hvor arbejdstidsreglerne er implementeret i en kollektiv overenskomst.


- Vi er rigtig glade for, at man i Transportministeriet har lyttet til ITD’s og branchens advarsler mod at lave et indgreb i den danske model ved at lade kontrol af arbejdstid blive en ren myndighedsopgave. Vi har længe råbt højt op om, at vi ikke var enige i ministeriets fortolkning af Vejpakken, og vi er glade for, at de nu har erkendt, at vi ikke behøver at tage et opgør med den danske model på grund af Vejpakkens bestemmelser om arbejdstid, udtaler administrerende direktør Carina Christensen.

 

Transportministeriet sendte kort før sommerferien et lovforslag i høring, som skulle implementere Vejpakkens bestemmelser om bl.a. tilladelseskrav, varebiler og udstationering, og sendte i september et supplerende lovforslag i høring, som bl.a. indeholdt hjemmel til myndighedskontrol af arbejdstidsreglerne.

 

Med tilbagetrækningen af lovforslaget vil Transportministeriet nu gå i tænkeboks og udarbejde et nyt lovforslag, som de efter planen vil fremsætte efter nytår, så de øvrige regler i Vejpakken kommer til at træde i kraft næste år.

 

- Vi kommer til at følge ministeriets arbejde med et nyt lovforslag om implementering af Vejpakken tæt, da branchen helt generelt har brug for klarhed over, hvad det er for nogle regler der gælder, og hvordan reglerne skal fortolkes ude på vejene. Vi vil gerne rose Transportministeriet for at erkende, at de har brug for mere tid til at stykke det hele sammen. Vores opfordring til dem er, at de nu bruger tiden så effektivt som muligt, så vi kan få ryddet så mange tvivlsspørgsmål som muligt af bordet, inden Vejpakkens regler træder i kraft. Vi glæder os i dag over, at de har trukket lovforslaget tilbage. Men da vi stadig ikke ved, hvad indholdet bliver, når lovforslaget genfremsættes, venter vi med at glæde os over resultatet, slutter Carina Christensen.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >