torsdag 04. november 2021 13:19

Transportvirksomhederne skal på dagsordenen til kommunalvalget

Kommunal- og regionsrådsvalget den 16. november 2021 er vigtigt for transport- og logistikvirksomheder over hele landet. Men hvad skal lokalpolitikerne sætte fokus på, hvis de vil transportvirksomhederne det godt? Det giver ITD sit bud på med fem ønsker fra transportbranchen til de kommende kommunalpolitikere.

Den 16. november skal der sættes kryds på stemmesedlen i landets 98 kommuner og fem regioner, og det gør en forskel for de danske transport- og logistikvirksomheder, hvor krydserne bliver sat henne.

 

ITD afdækker med sin årlige måling ”Årets Transportkommune”, hvilken kommune i Danmark, der skaber de allerbedste rammer for vejgodstransporten, lastbilerne og chaufførerne, og hvor man er bedst til at tænke den tunge transport ind i den samlede mobilitetsplanlægning.

 

ITD’s arbejde med at finde Årets Transportkommune viser, at der er stor forskel på, hvor gode vilkår transport- og logistikvirksomhederne har i de forskellige kommuner.

 

-Vi har i flere år afdækket, hvordan kommunerne prioriterer transport- og logistikbranchen i det daglige politiske arbejde. Og vores medlemmer er ikke i tvivl: Der er bare nogle steder i Danmark, hvor det er nemmere at komme med en lastbil, hvor infrastrukturen fungerer, hvor lastbilerne hilses varmere velkommen end andre steder – og hvor man har gjort en indsats for at skabe gode rammer for både lastbilerne og chaufførerne. Der er fortsat brug for, at der i kommunerne konsekvent arbejdes for at sikre optimale forhold for de tunge transporter, som jo er et afgørende fundament for vækst og arbejdspladser både lokalt og nationalt, udtaler Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Som en hjælp til de kommende lokalpolitikere peger ITD forud for kommunalvalget på en række vigtige områder, som alle kommuner bør sætte fokus på.

 

ITD’s hovedindsatsområder for kommunerne er:

 

  • Investeringer i det lokale vejnet, herunder både nye investeringer samt vedligeholdelse af vejnettet.

  • Gode lokale faciliteter, herunder stor parkeringskapacitet for lastbiler, god rastepladskapacitet med mulighed for overnatning og adgang til toiletfaciliteter for chaufførerne og adgang for modulvogntog til lokale veje.

  • Udlicitering og udbud, så kommunerne sørger for, at vognmandsopgaver som fx indhentning af affald og snerydning bliver varetaget af private virksomheder.

  • Grønne tiltag, herunder fx anvendelse af klimavenlig asfalt og adgang til alternative drivmidler.

  • Regler og regulering, herunder fx lempelige regler i forhold til, hvor længe lastbilerne må holde parkeret på de lokale vejarealer. Det er også vigtigt med løbende dialogmøder med transportbranchen, og at vejgodstransporten prioriteres i kommunens lokale erhvervspolitik.

- I ITD støtter vi alle kandidater, der vil transportvirksomhederne det godt. På den måde er vi farveblinde. Vores mål er at motivere de lokale politikere til konsekvent at sikre optimale forhold for de tunge transporter, som jo er et afgørende fundament for vækst og arbejdspladser både lokalt og nationalt, siger Carina Christensen.

 

Læs mere om hovedindsatsområderne i pjecen ”Flere veje til kommunal- og regionsvalget 2021”, som fortæller, hvorfor gode rammevilkår for transportvirksomhederne er vigtige.

 

Kortet herunder viser resultatet af ”Årets Transportkommune 2021”, som er en årlig undersøgelse af vilkårene for transportvirksomhederne i hver af de danske kommuner. Mere info om kommunerne kan findes på https://aaretstransportkommune.dk/

 

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >