torsdag 21. oktober 2021 11:45

Undersøgelse af kompensation til Post Danmark

Kommissionen har besluttet at åbne en formel undersøgelse af den danske stats kompensation til Post Danmark. Det drejer sig om støtte på 224 mio. kroner, der er blevet givet selskabet i 2020. ITD glæder sig over, at der nu laves en grundig undersøgelse af Transportministeriets praksis med at hælde skattekroner i et underskudsgivende Post Danmark. ITD har tidligere kritiseret statens rundhåndede støtte til Post Danmark og har gennem flere år kørt forskellige sager ved EU-Kommissionen og EU-Domstolen mod Post Danmark, som den danske del af PostNord-koncernen hedder.

- Det er en lettelse for hele branchen, at EU-Kommissionen har besluttet at åbne en formel undersøgelse af den danske stats kompensation til Post Danmark. Vi har kæmpet med dette i flere år, og vores vognmænd har længe været dybt frustrerede over den unfair konkurrence, de er blevet udsat for fra et statsligt selskab. Nu håber jeg, at vi en gang for alle får slået fast, at den massive støtte er givet på et forkert grundlag i strid med reglerne for statsstøtte, siger Carina Christensen, administrerende direktør, ITD.

 

Når kommissionen indleder en åbningsskrivelse mod en medlemsstat, giver de i første omgang den danske stat samt andre involverede mulighed for komme med bemærkninger, som derefter vil indgå i Kommissionens videre arbejde med sagen.

 

- Vi har forsøgt at råbe politikerne op mange gange for at få stoppet den linde strøm af støttekroner til Post Danmark, der har flydt i mange år. Det er ikke lykkedes os. Men med denne undersøgelse håber jeg, at der bliver sat en stopper for det, siger Carina Christensen.

 

ITD mener, at EU-Kommissionens forstærkede interesse i PostNord betyder, at der er begrundet håb om at få langt mere fair og gennemskuelige konkurrenceforhold på pakke- og stykgodsområdet.

 

- Vi skal have taget et opgør med den hidtidige tradition om, at staten fortsat hælder penge i et statsejet foretagende. Og næste skridt er at lade private overtage en stor del af de opgaver, der i dag udføres af Post Danmark. Vi har masser af private vognmænd, der sagtens kan løse opgaver, der ligger under befordringspligten, men det kræver, at de får fair og lige vilkår at konkurrere på, slutter Carina Christensen.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >