torsdag 02. september 2021 14:51

Urimelig kritik af de private transportvirksomheder

Transportminister Benny Engelbrecht advarer i dagens udgave af Børsen om, at det vil blive på bekostning af ordnede løn- og arbejdsvilkår, hvis det politisk besluttes at sende postvæsenets opgaver i udbud. ITD undrer sig over meldingen, som man er lodret uenig i.

Inden længe skal Transportministeren og Folketingets partier finde sammen om en løsning, der tager stilling til, hvordan fremtidens postbefordring skal skrues sammen. I den anledning advarer ministeren i dag i Børsen om, at det risikerer at blive på bekostning af ordnede løn- og arbejdsvilkår, hvis man sender opgaven i udbud til private aktører i stedet for igen at overlade opgaven til det underskudsgivende PostNord.

 

Ifølge ministeren står valget mellem, at skatteyderne pålægges at betale endnu flere penge til det skrantende og underskudsgivende PostNord. Gør de ikke det, vil alternativet være, at de, der skal befordre posten, går til en ussel løn og har miserable arbejdsforhold. ITD undrer sig over denne besynderlige melding fra ministeren, som man er lodret uenig i:

- Det er fuldstændig uforståeligt, at ministeren på denne måde tillader sig at bringe de private konkurrenter til PostNord i miskredit ved at påstå, at det bliver på bekostning af ordnede løn- og arbejdsvilkår, hvis man sender opgaven i udbud. Det er en helt uacceptabel udmelding og en hån mod de mange, stærke private transportvirksomheder, som – i modsætning til PostNord – klarer sig i den fri konkurrence uden at få tilført midler fra skatteborgerne. Det virker mest af alt som en yderst dårlig undskyldning for at fastholde, at PostNord for enhver pris skal bringe brevene ud – uden at teste om det private marked kan gøre det bedre og billigere. Det er bekymrende, at ministeren herved viser, at han åbenbart vil gå meget langt for at beskytte PostNord på bekostning af skatteborgerne og de private transportvirksomheder.

ITD har længe kæmpet for, at det skal testes, om befordringspligten kan varetages mere effektivt og billigere netop ved at lade de private aktører komme til i et udbud. Konkret har ITD opfordret Danmark til at følge Finland og overlade det til et frit marked at sikre udbringning. I Finland er de stadig færre forsendelser i stadig større grad overgået til et frit marked, og staten kun træder til med målrettet støtte for de forsendelser, som ikke kan bringes ud på markedsvilkår. Derved sænkes omkostningerne til landsdækkende postudbringning markant, og der sikres gennemsigtighed i statens udgifter.

- Vi er overbeviste om, at brevudbringningen kan ske langt bedre og billigere, så skatteyderne ikke ender med regningen. Derfor er det også uforståeligt, at ministeren tilsyneladende igen uprøvet er parat til at sende regningen for PostNords alt for høje omkostninger videre. Det er vel kun ret og rimeligt at man undersøger, om brevene kan sendes ud med en så lille omkostning som muligt. Lad dog de private aktører bevise, at de ikke – som ministeren påstår – behøver at underbetale medarbejderne for at levere brevene. Hvis de private kan og vil løfte opgaven, så er der jo ingen grund til at bruge millioner og atter millioner af skattekroner på at få PostNord til at varetage opgaven.

Det har i årevis været skatteyderne, som betaler regningen for at give PostNord lov til fortsat at have befordringspligten. Lige nu er EU-Kommissionen i gang med en omfattende undersøgelse af, om støtten til PostNord er i overensstemmelse med statsstøttereglerne.  

 

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >