tirsdag 26. januar 2021 14:25

Ændring af testleverandør risikerer at lamme international godstransport

Region Syddanmarks valg af ny leverandør af Covid-19-test kan medføre indrejseforbud til Tyskland for chauffører, der ikke længere vil kunne fremvise skriftlig dokumentation for negativ Covid-19 test. Region Syddanmark må hurtigst muligt sikre fortsat udstedelse af skriftlig dokumentation, så man kan sikre varernes fri bevægelighed, mener ITD.

Foto: iStock

 

1. februar skifter Region Syddanmark leverandør af Covid-19-test. Ifølge den netop indgåede aftale indebærer leverandørskiftet ikke blot, at der fremover kun vil være fem test-steder i regionen, men også en risiko for at testede personer ikke længere kan modtage skriftlig dokumentation for negativ test.

 

Det er kritisk, da lastbilchauffører, der skal krydse den dansk-tyske grænse, dermed ikke længere kan dokumentere negativ Covid-19 test og imødekomme det krav, Tyskland stiller til personer, der har opholdt sig i et virusmutationsland som eksempelvis Storbritannien.

 

- Hvis ikke Region Syddanmark hurtigst muligt får justeret aftalen, risikerer chauffører, at de fra 1. februar ikke længere kan få dokumentation for, at de rent faktisk er Covid-19-negative efter at have været i et mutationsland. Lige nu rammer det især chauffører, der kører til og fra Storbritannien via Tyskland, men listen over højrisikolande, herunder lande med mutationer, kan hurtigt blive udvidet og gøre problemet helt uoverskueligt. Varernes fri bevægelighed er i fare på grund af manglende dokumentation, så Region Syddanmark må sikre at chauffører kan få den nødvendige dokumentation – det haster, siger Maria Feldberg, jurist i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

I forlængelse af øgede testkrav fra flere lande og særligt øgede restriktioner fra tysk side, oplever ITD et øget antal henvendelser fra vognmænd, der forudser problemer.

 

- Vi kan kun opfordre Region Syddanmark til at komme i gang – jo før, des bedre. Den tidligere leverandør af test kunne godt levere skriftlig dokumentation, så det må den nye naturligvis også kunne. Vi vil samtidig opfordre til, at de nye test-steder placeres tæt ved motorvejsnettet ved den dansk-tyske grænse, så det bliver nemt og hurtigt for chaufførerne at få foretaget testen, og varer og gods kan flyde så frit og effektivt som muligt, siger Maria Feldberg.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >