torsdag 17. marts 2022 09:21

3F Transport og ITD opfordrer til stop for russiske lastbiler i Danmark

3F Transport og ITD opfordrer nu til, at Danmark suspenderer en række bilaterale aftaler på vejtransportområdet med Rusland og Hviderusland. Aftalerne giver nemlig mulighed for, at lastbiler fra de to lande kører i Danmark. Regeringen bør sætte en stopper for Russiske og Hviderussiske lastbiler i Danmark ved øjeblikkeligt at annullere aftalerne, lyder opfordringen fra de to organisationer i et debatindlæg i Altinget i dag.

Den danske regering bør suspendere en række bilaterale aftaler på vejtransportområdet med Rusland og Hviderusland, der giver mulighed for, at lastbiler fra de to lande kan køre i Danmark.

 

Aftalerne betyder nemlig, at der i øjeblikket kører russiske og hviderussiske lastbiler rundt i Danmark. Men den trafik bør stoppes.  Det mener 3F Transport og ITD, som opfordrer transportminister Trine Bramsen og regeringen til at annullere aftalerne med de to lande.

 

-Vi er i en situation, hvor Rusland har skabt en ny trussel for vores levevis ved at starte en krig i Europa. Her skal vi vise vores modstand, og det vil være helt naturligt, at vi får stoppet de russiske lastbiler på landevejene i Europa, hvor de tjener penge, som Rusland kan bruge i deres invasion af Ukraine, udtaler Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, og påpeger, at regeringen allerede har vist sig klar til at bidrage med andre tiltag på vejtransportområdet. Blandt andet ved at lave undtagelser for køre- og hviletidsreglerne for transport til og fra Ukraine.

 

De bilaterale aftaler på vejtransportområdet er oprindeligt lavet for at sikre, at der kan transporteres varer mellem forskellige lande, der handler med hinanden. I takt med udviklingen af det indre marked i EU fungerer aftalerne i dag primært til at sikre transport mellem Danmark og lande uden for EU, som fx Rusland.

 

Men det formål er ikke længere berettiget, for når Rusland starter en krig i Europa, så skal der ikke samtidig køre russiske lastbiler rundt på de danske veje.

 

- Ruslands invasion af Ukraine har sendt chokbilleder gennem Europa. Det kalder på sammenhold, og her er vi alle sammen forpligtet til at gøre, hvad vi kan for at modarbejde Putins krigsmaskine. Ved at annullere aftalerne vil der ikke kunne køre lastbiler fra Rusland og Hviderusland i Danmark, og det vil naturligvis ramme de to lande økonomisk, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen.

 

I tillæg til de bilaterale aftaler, som Danmark har indgået findes der også transportkvoter under International Transport Forum ”ITF”, de såkaldte CEMT-kvoter. CEMT-kvoterne uddeles forholdsmæssigt mellem de lande, der deltager i ordningen, og de kan bruges af tredjelande til at køre transport internt i EU, herunder i Danmark. Selvom det bliver svært for Danmark at få ændret på tildelingen af CEMT-kvoter, så opfordrer ITD og 3F Transpor også til, at regeringen tager sagen op snarest muligt i i ITF sammen med ligesindede lande.

SENESTE ITD NYT
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >
torsdag 21. november 2024

Toldstyrelsens forlængede svartider i DMS skaber frustrationer

De ekstra lange svartider i toldsystemet betyder, at gods, som skal angives i systemet, risikerer at blive væsentligt forsinket grundet ekstra lange svartider i forbindelse med både import, eksport og forsendelse.

Toldstyrelsens forlængede svartider i DMS skaber frustrationer >
onsdag 20. november 2024

Vinteren er kommet: Husk at fjerne is og sne fra lastbilens tag

Chaufføren har ansvaret for at fjerne is fra køretøjet, inden arbejdsdagen påbegyndes, så man sikrer sig mod, at is kan glide ned fra køretøjets tag og ramme andre trafikanter.

Vinteren er kommet: Husk at fjerne is og sne fra lastbilens tag >